måndag 15 februari 2016

Det är mobilen stupid

Apple presenterade rätt nyligen sitt resultat för första kvartalet 2016 och det var ett rekordkvartal för dem. Apple har aldrig sålt så många iPhones under ett kvartal (74.8 miljoner). Aktiemarknaden reagerade negativt och det berodde på att Apples-VD Tim Cook nämnde att för första gången tror han att de inte kommer att sälja fler iPhones än föregående kvartal. Fram till nu har faktiskt Apple sålt alltfler iPhones.

Aktiemarknaden och andra sk IT-analytiker verkar för det första aldrig vara nöjda med vad Apple gör och för det andra ständigt förvänta sig att Apple skall komma upp med en ny produkt som blir lika stor som iPhonen. Att skapa ett nytt affärssegment som genererar lika mycket som iPhonen är svårt för att inte säga omöjligt till och med för Apple.

Enligt mig är det ett feltänk från dessa olika analytiker som förväntar sig att Apple skall komma upp med något som är lika stort som iPhone. Apples iPhone har blivit själva navet för kundens digitala närvaro. Det är så lätt att glömma att för inte så länge sedan var vår primära digitala apparat en stationär dator. Något som stod på ett skrivbord i vårt hushåll. Den ersattes sedan med en bärbar dator för att idag vara vår allt närvarande smarta-mobil.

Att vår smarta-mobil är det nav som vårt digitala liv kretsar runt innebär i sin tur att den är den som vi lägger pengarna på. Det är den som vi uppdaterar först. Alla andra produkter och affärer blir satelliter till vårt digitala nav. Det innebär i sin tur att dessa sekundära apparater inte kommer att vara så viktiga för många av oss. Många av oss kommer inte att vilja lägga mycket pengar på något som vi upplever sekundärt. Förvånade många av oss kommer inte vara intresserade av att köpa något till vårt digitala nav. Förutom då skal och annat som pimpar upp vårt nav.

Precis som i vårt solsystem så kommer mesta av massan att finna i centrum dvs de delar av marknaden som stöder mobilen kommer inte att kunna bli lika stora. De kommer alltid att vara mindre en vårt centrum i vårt digitala system.

Enda chansen att någon ny plattform skall växa sig lika stor som en Iphonen är om Apple eller någon annan hittar en ersättare för vår digitala medelpunkt. Just nu har jag åtminstone svårt att se någon konkurrent. Ser ni?

måndag 1 februari 2016

Bredbandsbolaget och Discovery kan båda bli förlorare!

Jag är kund hos Bredbandsbolaget sedan ungefär ett år sedan. Det var strax efter jag fick in fiber i mitt hus som jag tecknade mig för deras tripple-play tjänster dvs internet, telefon och TV. Jag jämförde de olika alternativet som fanns till buds i Öresundskrafts nät och valde ett paket från först Tele2 som sedan Bredbandsbolaget tog över. Jag har fram till nu varit en nöjd kund, så nöjd man kan vara med inlåsningar och tvingande programpaket som tillhör denna typen av tjänster.

Nu märker jag efter ha läst i olika tidningar att min leverantör av TV inte kommit överens med ett programföretag Discovery som har ett antal kanaler jag brukar titta på som Kanal 5, Discovery Channel, Animal Planet osv. Det bråkar visst om ersättning. Redan idag betalar jag en del pengar, precis som alla andra, för "nöjet" att titta på dessa och andra kanaler. Följden för mig som kund är att jag för tillfället inte kan se dessa kanaler som jag har tecknat ett paket för.

De skyller så klart på varandra men för mig som kund har jag svårt att veta vem som har rätt och vem som beter sig skurkaktigt.  Jag bryr mig egentligen inte utan kan bara konstatera att ingen av dem verkar bryr sig så mycket om mig som kund.

Personligen tycker jag deras agerande är lite märkligt. Det är ungefär som om orkestern på Titanic skulle bråka om vilka låtar de skall spela medan skeppet sjunker. För TV-marknade idag håller på att sjunka. Ivarjefall det vi kallar tablå-TV dvs det man tittar på dessa kanaler. TV som sänds en gång. TV som inte kan pausas eller spola fram. Denna sortens TV-tittande håller snabbt på att dö ut. Ungefär som dagstidningsläsandet. Skillnaden är att våra tv-vanor förändras mycket snabbare.

Att då bråkar och stänga ner kanaler är ju lika smart som när dagstidningar i en vikande marknad fortfarande envisas om att inte ge ut någon papperstidning vid stora högtider när deras läsare har all tid i världen att läsa deras tidning.

Risken dessa två bolag tar är ju att vi som tittare upptäcker att vi varken behöver Discovery Channels olika kanaler eller andra TV-kanaler som Bredbandsbolaget erbjuder. Utan vi istället dumpar båda dessa två bolag och tittar på det som erbjuds via deras konkurrenter.

Alltså de mest troliga vinnarna i denna soppan är Netflix, Viaplay, HBO Nordic, Apples iTunes och inte minst Youtube. Det skull inte förvåna mig alls om dessa bolag snart visar på ökade intäkter och kraftig kundtillströmning. Bredbandsbolaget och Discovery riskerar båda att upptäcka att ingen är intresserad av deras tjänster längre.