torsdag 18 augusti 2016

Ett år som elbilsägare (ägandet) del två

I mitt förra inlägg, som var tänkt att bli det enda om hur mitt år som elbilsägare har varit, skrev jag om hur snabbt infrastrukturen har byggts ut. Detta inlägget handlar mer om hur det är att äga en elbil i vardagen.

Det första som slår mig är hur snabbt man vänjer av sig vid att köra in om en bensinstation för att fylla på bränsle. Jag har ju min bil fulladdad varje morgon. Det är bara vid längre resor jag laddar någon annanstans. Vilket många verka missa när man pratar om elbilsägande. Att den mesta laddningen sker hemmavid. Och nej elräkningen har inte gått upp så markant. Nästan inget alls faktiskt. Dessutom att själva insatsen från mig när det laddningen är så liten. Visst bilen står ibland och laddar större delen av natten men min insats handlar om femton sekunder på kvällen när jag kommer hem (sätter i kontakten i ladduttaget) och sedan på morgonen tar ut den samma.

Det andra är hur roligt det är att köra en elbil. Kraften kommer direkt utan någon tvekan. Vilket gör att starter och omkörningar går blixtsnabbt. Snabbare än många betydligt dyrare fossilbilar. Och detta i stort sett helt ljudlöst samt utan några ryck. Det medför att man kör med som ett flow. Man flyter med trafiken på ett helt annat sätt. Dessutom så använder man bromspedalen rätt lite. När man släpper "gaspedalen" så blir elmotorn en generator som bromsar bilen atomatiskt och laddar batterierna. Den sk regenerering är olika stark på olika elbilar men oavsett så innebär det att man som förare använder bromspedalen mindre. Samt även ökar den mer mjukare körningen.

Min son brukar säga att bilen är rätt high tech och det kan han ha rätt i. Det mesta på bilen är automatiskt från vindrutetorkare till halvljus till centrallåset osv. Alla dessa funktioner vande jag mig vid rätt snabbt. Överhuvudtaget så är de elbilar som säljs idag välutrustade. Vilket gör att jämförelser med fossilbilar ibland kan bli lite snedvridna. Oftast så görs jämförelsen mellan en en elbil och den billigaste bensinvarianten av modellen. När man istället skulle välja en bensinvariant med motsvarande utrustningsnivå.

Favorit prylen rent tekniskt är appen till bilen som gör det möjligt att starta bilens klimatanläggning innan man stiger in i bilen. Det är väldigt skönt att gå in en i kall bil under sommaren och en varm bil under vintern.

Avslutningsvis mitt första år som elbilsägare har gått snabbt och omställningen gick snabbare än väntat. Att få köra en sådan rolig bil samt att inte behöva hantera illaluktande vätskor är saker man vänjer sig snabbt med. Men den viktigaste saken jag känner är att inte bidra till den globala uppvärmningen och att kunna se sina barn i ögonen och säga att pappa gör något.


2 kommentarer:

  1. Känns bra att få lite sakliga och vardagliga synpunkter

    SvaraRadera
  2. Tackar för dina synpunkter! :)

    SvaraRadera