onsdag 6 juli 2016

EN självkörande bil är inte intressant

Ni har säkert läst om den dödliga olyckan med en Tesla Model S i Florida. Att en enskild människa dör i en trafikolycka brukar normalt inte bli en världsnyhet. Det som gjorde att nyheten spreds över stora delar av världen var att bilens autopilot var aktiverad och det verkar som om föraren lät den ensamt stå för körningen. Trots att Tesla avråder från att göra just detta.

En förutsägbara vinkling i många kommentarer vad ungefär, titta det visar hur opålitlig tekniken är! Det är för komplicerat för en dator att köra självmant och det kommer att leda till flera olyckor. Det många av dessa missar är just det som Tesla själv påpekar; att deras system av autopilot skall ses som ett stöd för föraren. Ungefär som farthållaren många av dagens bilar är utrustade med. Vi som använder den funktionen håller ändå kolla på hastigheten och saktar in i god tid när vi hinner i kapp andra fordon eller närmar oss en korsning.

Det sagt så tekniken för helt autonoma fordon utvecklas med rasande fart. Den har gått så långt att till och med Googles bilar får köra på publika vanliga vägar. Där de kommer att möta andra fordon och fotgängare. Det finns däremot ingen fordonstillverkare som marknadsför autonoma bilar. Men de kommer säkert snart.

Dessa autonoma bilar kommer antagligen först att rikta in sig på de företag som levererar olika former av transport tjänster. Tänk om Sverige Taxi inte kunde har bilar utan förare i de större städerna. Hade blivit en hel del minskade kostnader eller hur? Jag är övertygad om att snabbare än vad många av oss tror så kommer även vi privatbilister att använda sådana fordon. Vi kanske inte kommer att äga dem. Vi kanske kommer istället att abonnera på dem till en lägre kostnad.

När vi börjar nå punkten att det finns fler autonoma bilar än de som körs av människor så kommer vi rätt snart att se människan som en farlig del av transporterna. Inte bara för att vi som människor tappar koncentrationen eller tar fel beslut. 

Nä, av ett helt annat skäl. Dessa autonoma bilar kommer att vara en del av ett större system. De kommer inte att agera som enskilda öar som en människor gör som förare. De kommer att prata ständigt med varandra för att öka effektiviteten och säkerheten. Den dödliga olyckan med Tesla Model S:n hade aldrig skett om båda fordonen hade varit autonoma för de hade de vetat varandras positioner och förvarnat varandra vad som vad på väg att hända. 

Alltså när väl helt självkörande bilar kommer bli vanliga på våra vägar som kommer man rätt snart att förbjuda oss vanliga människor att köra dem. Inte bara för att de kommer att reagera snabbare och mer tillförlitligt. Utan för att de kommer att bli en del av ett större system där samtliga fordon vet var alla är. Detta faktum kommer att pressa ner dagens olyckstal till nästan försumbara tal. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar