måndag 4 april 2016

Företag-sidor på Facebook, några saker jag har lärt mig.

Jag har hjälpt ett antal företag med deras närvaro på Facebook under ett antal år. Några av dessa råd har jag skrivit om i ett tidigare inlägg på denna bloggen. Den företagssida jag har haft ansvar för har jag låtit nästa vara overksam med endast någon uppdatering i månaden. Sedan årsskiftet har prioriterat upp denna sidan till uppdateringar varje dag. Det är under detta arbetet som jag har dragit vissa insikter och lärdomar som jag delar med mig här. De är högst subjektiva och ni får gärna komma med synpunkter i kommentarsfältet nedan.

Första är och som jag skrev om i mitt tidigare inlägg, statistik. Att direkt få återkoppling på det man gör kan aldrig underskattas. Statistiken är en direkt återkoppling på vad som fungerar och vad som inte gör det. Jag kollar flera gånger under dagen hur det går får olika inlägg och drar slutsatser av det. På så sätt förfinar jag hela tiden räckvidden och relevansen för de som följer min sida. Glöm bara inte att prova lite nya saker emellanåt. Något nytt tema, något nytt som du inte har skrivit om tidigare. Gör du inte det så riskerar du att tappar gillare och trafik. Vad som fungerar och inte fungera får du ju reda på i statistiken. ;)

Andra är lägg ner tid på bra bilder! En bild med ett inlägg dubblerar nästa interaktion och läsning av inlägget. Även om du länkar till en sida och Facebook lägger upp en bild åt dig så ladda gärna upp en egen bild som tilltalar din målgrupp. För egen har det visar sig driva ännu mer trafik och gillare.

Tredje är att skapa en publiceringskalender! Det kan vara en Excil-fil, Word-fil eller din egen kalender. Det viktiga är att du får en överblick på vad som händer under året. När kampanjer går ut, när olika högtider är, när dina erbjudanden börjar och tar slut. Då kan du planera din arbete och schemalägga inlägg för att spara tid.

Fjärde är glöm inte högtiderna! Det är förvånansvärt hur mycket uppmärksamhet en önskan om Glad Påsk ger eller God Jul får. Det verkar vara viktigt för dina följare och det är ett lysande sätt att bygga relationer. Vilket Sociala medier handlar om eller hur?

Kampanjer kan ge fler inlägg! Jag har sett många som publicerar ETT inlägg när en kampanj börjar och sedan inget mer. Istället kan samma kampanj resulterar i flera inlägg. Ett inlägg när kampanjen börjar, ett när den har gått halvvägs och ett när det bara är någon dag kvar. På så sätt har ni automatiskt flera inlägg som ni kan planera in er kalender som ni har skapat ovan.

Länka först till något externt och sedan till något eget! Jag har märkt att inlägg som länkas till någon extern källa som ligger i linje med din affärside exempelvis hur nyttigt det är att dricka vegetariska produkter och inte vanlig mjölk. Kan följas upp bara någon timme senare med en länk till dina egna sidor. I detta exemplet en länk till Oatlys egna sidor om deras havremjölk. De gånger jag har gjort detta så får båda mycket trafik och det kan tom med vara så att länken till din egna sida får mer trafik än länken till den externa sidan. De hjälper varandra.

Fler inlägg ger mer gillare! Kanske inte så förvånande? Men ju mer aktiv du är, desto mer du kollar statistiken, desto mer du träffar rätt i din målgrupp desto mer trafik och gillare får du. Det gäller alltså att sätta ett mål, minst fyra inlägg i veckan så kommer antalet gillare och trafiken att öka till dina sidor.

Se till att din inlägg är delbara! Ett sätt att skapa mer trafik och gillare är att skapa inlägg som dina följare vill dela. Återigen kolla statistiken vilken typ av inlägg som gillas och delas. Prova att skapa mer av den sorten så kommer din trafik och antalet gillare att öka markant.

Annonser och marknadsförda inlägg. Att köpa trafik är det enklaste sättet att skapa trafik och öka antalet gillare. Det är dessutom rätt billigt. Det kan handla om några hundralappar för att nå en publik på tio tusentals. Tänk bara på att ha ett relevant innehåll för målgruppen. Det gäller ju att få dem gilla din sida och fortsätta följa dig eller hur? Här finns det bra verktyg i Facebooks admanager. Där du kan välja geografiska områden din annons skall visas i, vilka åldersgrupper samt vilka intressen mottagaren skall ha.

Det finns i huvudsak två sätt att marknadsföra sig på Facebook, först marknadsförda inlägg där du kan pusha ett inlägg till personer som inte följer dig. Det andra är annonser som dyker upp till höger på sidan samt i ditt flöde. Jag har provat båda och för oss funkade annonser bäst med en större räckvidd samt en billigare peng per klick. Men som sagt annonsering på Facebook är billig så du kan prova båda sätten med några hundralappar och se vilket som passar dig bäst.

Detta var några saker som jag har upptäckt under det senaste halvåret. Har du egna synpunkter eller reflektioner lämna dem gärna i kommentarsfältet nedan så lovar jag att svara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar