måndag 28 mars 2016

Företags-sidor på Facebook, tre punkter att starta med

Din företagsnärvaro på Facebook behöver inte vara något komplicerat om du startar med tre enkla saker. Du skall bara tänka lika affärsmässigt som när du startade ditt företag och koncentrera dig på några få saker som du lätt kan hålla i huvudet. Jag förutsätter att du redan skapat sidor för ditt företag. Vilket du gör enkelt under Skapa sida/Skapa företagssida.

Första rådet är kanske lite överflödigt men definiera din målgrupp. Detta har du säkert redan gjort när du startade ditt företag men det kan vara en bra övning att göra ändå. Nöj dig inte med att ha en generell målgrupp som kvinnor mellan 30-50 år. Försök istället att skapa en persona dvs en tydlig bild av en person exempelvis en kvinna 45 år som jobbar i kommunen, har två barn, bor i villa utanför centralorten, har hund, åker till Mallorca på semestern, läser deckare på fritiden osv. 

Ju tydligare bild du har av den du vill nå desto mer exakt kan du kommunicera med denna person. Du vet vilket språk dessa personer använder och därmed når du dem med mer trovärdighet. Facebook och sociala medier handlar om att skapa ett intresse. Du kan inte tvinga dem att följa dig och de sidor du jobbar med. Därför måste målgruppen känna att du talar deras språk och delar deras intressen samt  inte minst erbjuder en produkt som hjälper dem i deras vardag.

Det andra rådet är att se vad andra gör inom det område du är verksam. Alltså börja följa dina konkurrenter eller andra företag/organisationer som verkar inom samma eller liknande områden. En del av dem har funnits på Facebook ett tag och lärt sig ett och annat. Genom att följa dem kan du få en hint om vad även kan fungera för dig samt inte minst få inspiration till egna inlägg på din sida.

Dessutom följ några av de stora aktörerna som har mycket resurser som tex IKEA ser Coca-Cola. Även här kan du få inspiration och se hur man kan jobba med social medier.

Tredje och avslutande rådet är ett engelsk utryck "innovate, itterate". En fri översättning är prova och förbättra. Det fantastiska med digitala medier är du kan mäta dina insatser i realtid. Du kan alltså direkt se vad som fungerar och vad som inte gör det. Applicerar du detta tankesätt på Facebook så prova olika typer av inlägg för att se vilka som din målgrupp gillar och vilka som inte fungerar. De inlägg som fungerar gör mer av dem och skruva lite på dem. På så sätt lär du dig hela tiden vad som fungerar och vad som inte. Vilket i sin tur innebär att du har ett fantastiskt verktyg för att skapa en framgångsrik närvaro på Facebook.

Med dessa tre råd så har du en bra start för att skapa en bra närvaro på Facebook och att det blir en bra kanal som stödjer ditt företags verksamhet. Ett sista råd är att din närvaro är lika uthållig och konsekvent som ditt företag dvs ge inte upp i första taget. Utan jobba långsiktigt och metodiskt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar