onsdag 30 september 2015

Apple vinner, Google förlorar

Det skrivs en hel del nu om program som brukar kallas AdBlockers. Det är tillägg till våra webbläsare som tar bort reklamen när vi surfar in på olika sidor som Aftonbladet, Expressen men även andra sidor som bloggar. Programmen har funnits ett tag men diskussionen har tagit fart när Apple i sin senaste version av IOS som lanserad bara för några veckor sedan har gjort det enklare att skapa och installera sådana program.

När ägaren på en sådan stor plattform mer eller mindre aktivt uppmuntrar sin användare att installera sådan program är det rätt givet att det ger eko. Många fruktar att annonsintäkterna drastiskt kommer att minska. Inte bara i mobilen för när folk vänjer sig att vara utan annonser på mobilen kommer de säkert att installera liknande program på sin datorer.

Apple säger att de gör detta för att förbättra användarupplevelsen för sina användare. Just användarupplevelsen är den viktigaste faktorn som för Apple. Det är genom de glasögonen man skall se allt som Apple gör. Det är därför företaget bygger sin egen hårdvara och har ett eget operativsystem. Låter man andra företag sköta någon av dessa saker riskerar man att användarupplevelsen sjunker väsentligt. Att det ligger en viss sanning i detta vet vi alla som använder PC som kör Windows eller Android-telefoner från asiatiska tillverkare.

Det är ovanstående skäl som Apple går ut med och det är därför man uppmuntrar sina användare att installera sådan program. Apple vill att vi som användare skall få den bästa upplevelsen på webben. Att upplevelsen inte är bra idag vet vi alla. Vi har alla upplevt  sidor som tar en evighet att ladda för någon banner krånglar eller reklamfilmer som börjar spela så fort man öppnar en sida eller banners om täcker halva skärmen på vår mobil osv osv..

Är man däremot lite konspiratorisk lagd kan man tro att Apple har andra mindre ädla skäl. Apple har ett eget annonsnätverk iAd som antagligen inte kommer att påverkas. Detta skälet kan vara det mest uppenbara. Ett annat kanske man kan finn i att Google meddelade för ett litet tag sedan att över hälften av deras sökningar sker på mobilen. Just på mobilen jobbar Apple mycket med sin personliga assistent Siri som till stora delar kan ersätta Google som sökmaskin.

Det kan alltså vara så att Apple vill själva ta över Googles dominans på sök samt tjäna mer pengar på sitt eget annonsnätverk? Båda skälen har potential att slår hårt mot Google. Personligen antar jag att Apples skäl är mer ädla än dolda. Hur som helst blir det intressant och se hur denna marknaden kommer att utvecklas.

torsdag 10 september 2015

Dagen efter funderingar på Apple Eventet

Igår vid sju tiden svensk tid hade Apple sitt stora event. Till skillnad från andra år verkar det som detta eventet blir det enda på hela hösten. Andra år har Apple haft två event, ett för iPhones och ett för iPads samt OSX. Men som sagt detta året slog man ihop dem. Vilket innebar att OSX eller macar knappt nämndes.

Apple och Tim Cook presenterade det som förväntades och som till stora delar redan hade läckt ut. En ny Iphone med force touch men nu kallad 3D-touch. Givetvis även med snabbare processor, bättre kamera osv. Enda överraskningen var väl live photo som verkar vara anpassad för Instagrams korta videos.

En ny Apple-TV presenterades. Utan några prenumerationstjänster. Enligt många rykten var allt klart för en lansering redan i somras men den sköts upp för att försöka få med ett antal TV-bolag men det verkar alltså som om Apple istället väljer att lansera produkten och på så sätt öka trycket på mediabolagen att hoppa på tåget. Det är för övrigt typiskt Apple att spendera ett antal minuter på att visa vilken energi man har lagt ner på skärmsläckare. Det visar Apples engagemang för detaljer.

Lite överraskande var att Apple valde att lansera sin nya Ipad Pro på samma event. Hade Apple följt den vanliga strategin så hade den fått ett eget event om cirka en månad. Gamla citat från Steve Jobs om att har man en penna så är designen misslyckadi  delas friskt på nätet. Det man oftast glömmer då är att just Steve Jobs inte var rädd för att ändra sig och slakta heliga kor. Även om jag själv aldrig har förstått nödvändigheten med en penna på en iPad så är det ändå rätt intressant hur Apple har jobbat med pennan och lagt till en hel del nya funktioner.

Personligen har jag några reflektioner som inte tagits upp av de flesta recensioner av eventet. En är att Apple vid presentationen av Apple Watchs funktioner verkade lyfta fram hur man kan använda klockan inom sjukhus och hälsokontroller. Intressant att Apple även valde att släppa fram en annan aktör inom sjukvården vid Ipad Pro demon. Det tolkar jag som att Apple ser sjukvården som ett tillväxtområde för sina produkter.

Apple visar även vid två tillfällen under presentationen att man vill ta över mer av användarupplevelsen och minska mellanhändernas inflytande. Det första tillfället var mer subtil. Vid demon av den nya Apple-TV:n så nämnde man att söket görs över alla appar och kanaler. Du kan alltså söka efter en skådespelare, komma till en dialogruta och sedan kan du välja kanal/app. Det innebär ju att för användaren att källan/kanalen blir mindre viktigt. Vilket i sin tur stärker Apple-TV som plattform. Det andra tillfället var nog mer tydligt. Apple kommer att erbjuda Iphone uppgraderingsprogram. Du betalar en fast summa varje månad och kan varje år byta upp din telefon till den senaste. Detta kan väl inte tolkas på något annat sätt än en krigsförklaring mot telebolagens låsta två-årskontrakt. Många av oss tecknar ju sådana avtal för att få en ny mobil relativt billigt. Erbjuder Apple en motsvarande tjänst och som de poängterade i demonstrationen att telefonerna i deras avtal är obundna. Innebär det att telebolagens strypgrepp på abonnenterna radikalt har minskat.

Det var alltså ett väldigt innehållsrikt evenet, mer än vanlig, men samtidigt så visar det hur Apple målmedvetet jobbar på sin långsiktiga plan med att ständigt utveckla sitt ekosystem.