onsdag 30 september 2015

Apple vinner, Google förlorar

Det skrivs en hel del nu om program som brukar kallas AdBlockers. Det är tillägg till våra webbläsare som tar bort reklamen när vi surfar in på olika sidor som Aftonbladet, Expressen men även andra sidor som bloggar. Programmen har funnits ett tag men diskussionen har tagit fart när Apple i sin senaste version av IOS som lanserad bara för några veckor sedan har gjort det enklare att skapa och installera sådana program.

När ägaren på en sådan stor plattform mer eller mindre aktivt uppmuntrar sin användare att installera sådan program är det rätt givet att det ger eko. Många fruktar att annonsintäkterna drastiskt kommer att minska. Inte bara i mobilen för när folk vänjer sig att vara utan annonser på mobilen kommer de säkert att installera liknande program på sin datorer.

Apple säger att de gör detta för att förbättra användarupplevelsen för sina användare. Just användarupplevelsen är den viktigaste faktorn som för Apple. Det är genom de glasögonen man skall se allt som Apple gör. Det är därför företaget bygger sin egen hårdvara och har ett eget operativsystem. Låter man andra företag sköta någon av dessa saker riskerar man att användarupplevelsen sjunker väsentligt. Att det ligger en viss sanning i detta vet vi alla som använder PC som kör Windows eller Android-telefoner från asiatiska tillverkare.

Det är ovanstående skäl som Apple går ut med och det är därför man uppmuntrar sina användare att installera sådan program. Apple vill att vi som användare skall få den bästa upplevelsen på webben. Att upplevelsen inte är bra idag vet vi alla. Vi har alla upplevt  sidor som tar en evighet att ladda för någon banner krånglar eller reklamfilmer som börjar spela så fort man öppnar en sida eller banners om täcker halva skärmen på vår mobil osv osv..

Är man däremot lite konspiratorisk lagd kan man tro att Apple har andra mindre ädla skäl. Apple har ett eget annonsnätverk iAd som antagligen inte kommer att påverkas. Detta skälet kan vara det mest uppenbara. Ett annat kanske man kan finn i att Google meddelade för ett litet tag sedan att över hälften av deras sökningar sker på mobilen. Just på mobilen jobbar Apple mycket med sin personliga assistent Siri som till stora delar kan ersätta Google som sökmaskin.

Det kan alltså vara så att Apple vill själva ta över Googles dominans på sök samt tjäna mer pengar på sitt eget annonsnätverk? Båda skälen har potential att slår hårt mot Google. Personligen antar jag att Apples skäl är mer ädla än dolda. Hur som helst blir det intressant och se hur denna marknaden kommer att utvecklas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar