måndag 21 oktober 2013

Tim Cook gör om Apple

Det har skrivits mycket om att sedan Steve Jobs gick bort så försvann också Apples innovation. Dagens vd Tim Cook har inte den karisman och de visioner som Steve hade. Jag har alltid tagit dessa påståenden med en viss nya salt. Det är så lätt att glömma att Tim Cook i realiteten styrde Apple långt innan Steve Jobs gick bort. Steve Jobs var ju sjuk ett bra tag innan han gick bort och var dessutom borta i ett år för att sedan kort komma tillbaka. Under dessa sista år så styrde Tim Cook i praktiken företaget.

Att han är visionär men kanske på ett annat sätt tycker jag han visar med rekryteringen av Angela Ahrendts som för närvarande är chef för Burberry. Angela Ahrendts har som vd för Burberrry vänt företaget från att vara ett mossigt gammalt klädmärke till att uppfattas som betydligt mer modernare. När man läser följande artikel från Fast Company om henne så inser man även att hon inte bara är skicklig på retail och vet hur man tjäna pengar på fysiska butiker. Hon förstår även vikten av design, varumärkesarbete och hur man kommunicerar med kunderna digitalt. Smaka på orden, design, varumärke, digital. Låter inte det väldigt likt Apple?

Angela Ahrendts verkar redan innan hon har börjar sin första dag på Apple förstå Apple och dess filosofi. Titta på filmen från deras butik på Regents Street, visst känns den mycket som en Apple Store? Hör hur Angela pratar om Burberrys chefdesigner Christopher Bailey, visst låter det mycket som när Tim Cook pratar om Jonathan Ive?

Även om hon verkar identifiera sig med Apples filosofi så kan jag inte låta blir att ställa mig frågan. Varför?
Hon var ju chef för Burberry, hon ansågs vara den som vänt företag från att vara mossigt till att uppfattas som ett modernt företag, hon såg till att leverera bra vinster, hon var den bäst betalda vd:n i Stor-Britannien. Varför skull hon byta till att bara var en av flera chefer i ett annat företag? Visserligen till ett betydligt större företag men ändå.

Hur lyckades Tim Cook få henne att ta jobbet? Vad kunde han ha sagt till henne som gjorde att hon valde att byta jobb? Pitchen måste ju har varit i paritet med den som den Steve Jobs använde när har övertygade John Scully om att bli chef för Apple;
- "Do you want to sell sugared water for the rest of your life? Or do you want to come with me and change the world?"

Nu var ingen av oss med när Tim Cook och Angela Ahrendts kom överens. Vi kanske får reda på längre fram hur Tim lyckades övertyga Angela men kanske frasen var;
- Do you want to sell clothes  for the rest of your life? Or do you want to come with me and change the world?".

Det Cook syftade på var att förändra Apple i grunden från ett IT-företag, visserligen med mycket design, men till ett modeföretag som mer liknar Chanel, Gucci, eller YSL? Att med Apple förändra hur vi använder och konsumerar IT.

Det Tim Cook verkar har förstått att det var länge sedan mobiltelefoner, MP3-spelare, TV osv handlade om teknik. Samt att det var inköpare på de stora företaget som satte trenderna för IT. Idag är det istället vi konsumenter som sätter agendan och det beror inte bara på att vi som konsumenter köper så mycket mer prylar till oss själva. Vi tar med oss dessa produkter in på våra arbetsplatser. Det är vi som kräver att företagen erbjuder oss iPhones och iPads samt att vi får använda de IT-tjänster vi är vana vid som DropBox. Erbjuds vi inte dessa saker så använder vi dem ändå trots av IT-avdelningen tycker.

Skall man som företag vara framgångsrik i denna nya värld krävs det att man vet vad vi konsumenter önskar. Det krävs att man uppfattas som moderna och inte mossiga. Det krävs alltså att man arbetar som de stora modehusen. Det är något som Tim Cook och Apple verkar ha förstått tidigare än deras konkurrenter. Det är den pitchen som Tim Cook erbjöd Angela Ahrendts och det är därför hon tog jobbet.

Frågan jag ställer mig är varför har inte fler företag insett detta enkla faktum? Tror ni verkligen att detta synsättet endast kommer att gälla IT-företag som Apple?