måndag 25 februari 2013

It´s the numbers stupid

Titeln på detta inlägget är inspirerat av President Clintons första kampanj när han blev vald till president och besegrade dåvarande presidenten Georg Bush. Den då sittande presidenten Bush trodde han kunna vinna valet genom att berätta hur duktig han var på utrikespolitik men det var inte den frågan som var viktigast bland väljare. Väljarnas vardag och de frågor som var viktiga för dem var något helt annat och mer jordnära. Det var dessa frågor som Bill Clinton och hans stab förstod och det var därför han vann valet.

Lite av samma problem ser jag med dagens journalister som skriver om IT och de analytiker som även de bevakar IT. De verkar ibland leva i sin egen bubbla där samtliga har råd att uppdatera sin telefon varje helår. Där alla köper den nyaste versionen av surfplattor och alla vill grotta ner sig i inställningar så att de kan få gränssnittet som de själva önskar.

Denna grupp av människor verkar dessutom titta på sin likar och sedan förutspå vilka produkter som kommer att slå och bli populära. De verkar sällan bry sig om att titta på riktig försäljningsstatistik eller ens gå ut i vanliga affärer för att se vad som säljs. Istället pratar de sinsemellan och lyssnar på analytiker som rör sig i samma kretsar tror skall bli nästa stora produkt.

Dilemmat med ett sådant handlningssätt är att den sällan har något med verkligheten att göra. Vanliga konsumenter beter sig inte alls som dessa personer med gott om pengar. De byter inte telefon varje år utan ofta vartannat när bindningstiden för abonnemanget har gått ut. De behåller sin surfplattor och datorer tills de går isönder. Man är inte så intresserad av att ha massor med inställningsmöjligheter utan man vill bara komma igång och använda prylen man har köpt. Kort och gott prioriteringarna är helt annorlunda för många av de som köper elektroniska prylar.

Det senaste exemplet är väl alla skriverier om problemen som Apple har. Detta trots att de senast redovisade kvartalet var det bästa någonsin för dem och de slog rekord i storleken på intäkter för ett företag i USA. Inget annat företag har haft så stora intäkter under ett kvartal någonsin. Ett ytterligare är att iPhone5 och iPhone 4S är de två mest sålda smartphones i världen det senaste kvartalet. Alltså en sådan enkel sak som att titta på statistik gör att bilden av ett företag i kris istället visar ett företag som fortsätter med en makalös framgång och fortsätter vara det högst värderade IT-företaget i världen.

När det finns en sådan stor skillnad mellan hur journalister skriver, recenserar och skildrar IT-världen och den verklighet som konsumenten befinner sig så blir det lätt fel. Risken är att de som skall hjälpa en vanlig konsument i sina inköp av elektroniska prylar. Istället stjälper den och en hel yrkesgrupp anses vara irrelevant.