fredag 10 maj 2013

Tre saker Apple kritiker missar

Det har alltid skrivits mycket om Apple. Även när de var en mindre spelare på marknaden och hade några procent av PC-marknaden. Nu när det är ett av världens högst värderade företag och är större än sina konkurrenter så skrivs det ännu mer om företag. Under de senaste två tre åren har analytiker lovordat företaget och det har inte funnits någon hejd på hur bra Apple har skötts.

Men under den senaste tiden verkar det som analytiker och journalister har försökt hitta så mycket negativ information som möjligt om Apple. Dessa skriverier har påverkar aktiekursen som har sjunkit det senaste året. Även om den har gått upp den senaste månaden med 15%. Företaget har anklagats för att ha tappat sina innovationsförmåga, för pressade marginaler osv.

Själv tycker jag att många kritiker missar tre punkter som talar till Apples fördel i det långa loppet;

Punkt ett är att för nionde rapporten i rad toppar iPhone J.D. Power kundnöjdhets undersökning. Läs den meningen igen! Nio raka rapporter så är de kunder som har valt iPhone de som är mest nöjda med sitt inköp! Det innebär att sannolikheten är hög att man väljer samma plattform vid ett byte och det får mig att tänka på punkt två.

Punkt två är en undersökning gjord av Yankee Group som har frågat 16 000 konsumenter under de senaste året vilken mobil de har köpt och vilken de kan tänka sig köpa under de nästa sex månaderna. Det visar sig inte förvånande att ungefär hälften har en Android-telefon och 30% har en från Apple. Det blir riktigt intressant när man ställer frågan vilken blir din nästa mobiltelefon till de som skall köpa en ny inom sex månader. Av de som har en iPhone kommer 91% att återigen köpa en Iphone. Medan de som har en Android-telefon kommer 76% att köpa en Android igen. Det innebär att det är 24% av de som idag har en Android funderar på att byta plattform och gissa vilken plattform många av dem har tänkt byta till. Just det iPhone. Det innebär alltså att Apples plattform har en klar långsiktig fördel gentemot Android-plattformen. Ju fler konsumenter som byter sin telefon desto fler iPhone-köpare blir det.

Punkt tre är en siffra 50 miljarder. Det är snart så många appar som vi användare har laddat ner till våra iPhones. Det är ett fantastiskt stort tal men det innebär också en sak som man lätt glömmer. När jag som användare har laddat min iPhone med så många appar. Appar som inte kanske finns på någon annan plattform samt inte minst betalat en hel del pengar för dem så är tröskeln att byta till en plattform rätt hög. Jag kastar ju min investering både i tid och pengar i sjön och måste börja om. Tar man dessutom i beaktande att antalet nedladdningar bara ökar från förra årets i snitt 1 miljard per månad till årets 2.5 miljarder så höjs bara denna tröskeln.

Det jag vill peka med detta inlägget är att det är alldeles för lätt att ryckas med i artiklar skrivna av analytiker som tänker kortsiktigt. Denna grupp av människor har bara ett perspektiv på ett kvartal. De tittar sällan på de längre trenderna och det är på lång sikt förändringar slår igenom. Apple är ett företag som jobbar med långa trender. Iphonen och iPaden tog år att utveckla. Apple lanserar inte produkt förrän de tycker den är klar och så bra den kan bli. Når produkten inte upp till interna mål så väntar man med lanseringen. Detta långa tankesätt innebär att Apple inte bryr sig speciellt om kortsiktiga fluktuationer på börsen. Företag har långsiktiga mål som de jobbar mot och ser man på hur vi konsumenter agerar så verkar vi uppskattat det.

2 kommentarer:

  1. "När jag som användare har laddat min iPhone med så många appar. Appar som inte kanske finns på någon annan plattform samt inte minst betalat en hel del pengar för dem så är tröskeln att byta till en plattform rätt hög."
    Det där säger ju bara att man ogärna byter OS, oavsett vilket man använder...

    "Det blir riktigt intressant när man ställer frågan vilken blir din nästa mobiltelefon till de som skall köpa en ny inom sex månader. Av de som har en iPhone kommer 91% att återigen köpa en Iphone. Medan de som har en Android-telefon kommer 76% att köpa en Android igen. Det innebär att det är 24% av de som idag har en Android funderar på att byta plattform och gissa vilken plattform många av dem har tänkt byta till. Just det iPhone."
    Nu har jag bara läst den här artikeln, men det innebär inte alls att 24 % kommer byta till iPhone. Det innebär väl endast att 24 % inte har bestämt sig. Det kan bli android, iPhone, WP8 gud vet vad. Personligen tror jag att de flesta stannar kvar pga punkt 1.

    SvaraRadera
  2. Tycker du skall läsa artikeln. :)

    SvaraRadera