måndag 17 december 2012

Anti-apple-sekten

Jag fick min första Apple produkt i början på 80-talet. Det var en Apple-II klon som jag och min bror fick tillsamman. Det var en fantastisk dator. Den första datorn vi hade med ett riktigt tangentbord. floppy diskar och färgskärm. Sedan dess har jag haft åtskilliga produkter från samma företag. Det har varit allt från kameror, PDA till många av de modeller av macar som de har gjort under dessa fyrtio år.

Var man ägare av en dator från Apple under 80- och 90-talet så var man i minoritet. Det visste man om. Man hade gjort ett medvetet val att välja en plattform som de flesta andra inte ens kände till. Detta faktum fick man påpekat alltför ofta och jag kan medge att då bet jag tillbaka. Man hånade att Windows -datorer inte bara funkade. Att det vara bökigt att installera tillbehör. Att Macen var så mycket enklare att använda än Window 3.11 osv osv.

Efter ett tag så tröttnade på dessa diskussioner och undvek dem. Jag har gjort mitt val och jag är nöjd. Jag har inget behov av att försöka övertyga andra som aldrig kommer att köpa en produkt från Apple. De har gjort sitt val och jag har gjort mitt.

Det verkar däremot som om en del människor inte kan släppa att sådana som jag har valt Apples produkter och det är dessa personer som detta inlägga handlar om. Jag är nämligen fascinerad av att ett företag som Apple kan väcka sådana starka känslor hos människor som säkerligen aldrig har köpt en sak från Apple och skulle aldrig någonsin köpa en. Denna grupp av människor som jag tycker personligen nästa verkar vara en sekt tar alla tillfällen att dissa Apples produkter. Det är bara att gå in på IDG, söka upp en artikel om Apple och läsa kommentatorsfältet. Där spys det galla över Apples produkter och företaget.

Frågan jag ställer mig är varför lägger denna grupp människor ner så mycket tid på att dissa ett företag och dess produkter som de aldrig skulle använda. Har de inget bättre att syssla med eller är de osäkra i sitt val?

måndag 3 december 2012

iPaden är inte tredje skärm

Jag har förut skrivit om hur dagens IT-journalister alltmer tappar kontakten med oss konsumenter. De är ju vana vid att IT-ansvariga på företagen bestämmer hur IT skall användas och det är samma grupp som först använder ny teknik. Problemet är att sedan några år sedan är det tvärtom. Det är konsumenterna som först provar ny teknik och köper den. Sedan försöker IT-ansvariga på företag att möta ett alltmer högljutt behov från anställda i företagen. Hade IT-ansvariga bestämt så hade ingen iPad eller Iphone funnits på företagen. Då hade många av oss fortfarande suttit med mobiltelefoner från Nokia eller Ericsson.

Jag tycker mig se samma diskrepans när många av dessa journalister rescenserar iPadar och dess konkurrenter. Journalisterna ser surfplattor som ett komplement till datorn och den mobiltelefon många av oss har. Möjligtvis har man upptäckt att många hushåll inte längre har en konventionell PC utan bara en bärbar.

Jag har ännu inte sett bland dessa journalister förståelsen att iPaden allt oftare är den enda datorn i hushållet. Alltså alltfler av oss har ingen vanlig konventionell dator hemma. Inte ens en bärbar. Alltfler av oss har mobiltelefoner och en eller flera surfplattor.

Inser man ovanstående som måste recensionerna och synsättet på surfplattor förändras. Det går inte att referera dessa enheter som något man har vid sidan om. De måste recensera som den huvudenhet, den primära datorn man har hemma. Det kräver inte mindre än ett annat journalistiskt arbetssätt.