måndag 9 april 2012

Lilla skärmen har blivit stor

Har ni tänkt att storleken inte längre verkar ha någon betydelse? Bara få några år sedan var det helt annorlunda. Då ville vi som användare ha allt större skärmar. Jag minns själv när jag hade råd att köpa en 17" tjock skärm. Jag tyckte den vara gigantiskt och lutade mig nästan tillbaka för att kunna se allt. Men jag var oerhört nöjd!

Det senaste åren verkar något ha hänt. Det kan ju ha att göra med att 17" skärm idag är inte så stor längre. Numera är det en liten skärm. Idag är väl standarden mera mellan 19-21? Hur som helst så verkar väldigt få av oss vilja ha större skärmar på våra datorer. Datorer och datorer förresten. Alltfler av oss använder mest betydligt mindre skärmar. Det handlar ju om några tum stora skärmar på våra mobiltelefoner och runt tio tum till våra iPads.

Den stationära datorn och för den delen den bärbara har gått från att vara vår primära plattform för att uppleva den digitala världen till i bästa fall bli den sekundära. Vi som användare har prioriterar mobilitet framför en stor skärm. Vi halvligger hellre i soffan med vår iPad än sitter vid skrivbordet med en stor skärm.

Detta skifte har nog många orsaker. Det främsta är nog att hela den digitala upplevelsen håller på att normaliseras. De yngre känner ju inte till någon annan värld än den där man ständigt är uppkopplad och inte behöver oroa sig för några minuttaxor på surfandet. Då vill man ju ständigt ha tillgång till Internet oavsett var man är. Då duger inte en fast plats i huset, kontoret eller skolan. Man vill kunna nå nätet var som helst när som helst. Var som helst.

En annan orsak till att vi hellre använder mindre skärmar är att vår upplevelse av den digitala världen har blivit mer personlig. Bara för några år sedan fanns ju varken Twitter, Facebook eller LinkedIn. Då delade vi inte med oss av så många personliga saker som vi gör idag. Saker som vi inte alltid vill att andra i vår familj, vänner eller klasskompisar skall känna till. Vi vill vara säkra på att vi bara visar upp det vi vill för andra.

Alltså ju mer personlig vår närvaro på nätet har blivit desto mer personlig vill vi att våra digitala redskap skall vara. Desto närmare vill vi ha dem. Desto mer personliga blir dem för oss.

Det finns givetvis ett undantag men det tar jag i nästa inlägg på denna blogg.