söndag 25 mars 2012

Windows 8 på en pekplatta. Vem bryr sig?

Ser att Microsoft har meddelat att de kommer att släppa sin nyaste version av Windows på pekplattor till oktober. Givetvis skrivs det mycket i fackpressen om detta. Många ser det som om äntligen kommer Apple att få sin utmanare i kategorin som de än så länge har varit ohotade i.

Resonemangen bland IT-journalister är att nu när IT-jätten Microsoft ger sig in med alla dess muskler så kommer Apple att få sin värdiga utmanare för så har det ju varit förut. Det har ju varit så att när Microsoft bestämde sig för att ge sig in i en marknad så darrade konkurrenterna. Alltför ofta innebar det ju att den marknaden man byggt upp försvann och Microsoft tog över helt. Det enda man då kunde göra var att antingen lämna marknaden till Microsoft eller bli en partner och sälja mertjänster. Att direkt utmanar Microsoft funkade aldrig.

Jag är däremot övertygad om att man i Cupertino inte alls darrar eller ens är orolig. Apple kommer bara att fortsätta det man har planerat och inte bry sig speciellt mycket vad den forna konkurrenter hittar på. Det man i Cupertino har insett nämligen är att är att Apple och dess iPad redan är så stora att andra har svårt att rubba dem. Microsoft är ju inte den första som har försökt utmana Apple inom denna produktkategorin. Världens största PC-tillverkare försökte ju men det gick inte så bra. De fick ge upp inom någon månad. Ett annat exempel är den forne starkaste mobiltelefon tillverkaren inom företagsmarknaden. De provade också att ta fram en konkurrent. Inte heller de lyckades.

Microsofts plan är säkert att jobba sig in via företagsmarknaden för att sedan expandera till konsumentmarknaden. Det har ju varit den traditionella strategin för Microsoft. Finns bara två problem med den strategin. Det första är att Apple redan är har en stor närvaro med sin iPad bland företag. Enligt Wall Street Journal har 65% av USA:s 100 största företag Ipads i sin verksamhet redan på ett eller annat sätt. Denna siffran lär ju inte bli lägre i Oktober när Microsoft släpper sin version. Det andra problemet är att företagsmarknaden driver inte längre konsumentmarknaden framför sig. Det är numera tvärtom. De snabbaste datorerna står inte längre på kontoren utan vi har dem hemma. De nyaste mobiltelefonerna har våra tonåringar och inte tjänstemännen. Det innebär att dagens anställda kräver att ha samma mobiltelefon och dator som de har hemma och inte som förr tvärtom.

Avslutningsvis när nu Microsoft till slut ger sig in med en egen pekplatta i slutet på året så kommer de inte på något sätt till öppen spelplan. De måste övertyga företagsledningar varför de skall kasta ut en produkt som har använts under en tid och som medarbetarna gillar. En produkt som är etablerad och har en många utvecklare som ständigt skapar nya produkter för plattformen. Samt faktiskt inte minst är väldigt prisvärd. Själv undrar jag om ens det är möjligt för den forne jätten från Redmond?