lördag 26 november 2011

IT-journalismens svanesång!

Provocerande titel eller hur? Hade jag nu några ambitioner att skriva i några större medier så är nog den chansen förbi när man skriver ett inlägg på sin blogg med den rubriken eller hur? ;)

Skälet till titeln på mitt inlägg är en fundering jag har haft ett tag. Funderingen handlar om hur man skriver om IT och produkterna. Jag tycker mig se att dagens skrivande härstammar till stora delar från en tid då IT var något för nerdar. Det är så lätt att glömma att det inte var så himla länge som IT var något får en liten utvald grupp av människor. Dessa människor hade det som intresse och älskade att pilla på dessa apparater, att få hacka dem och att jämföra specifikationerna på dem. När målgruppen för bevakningen var dessa människor så var det helt OK och kanske nödvändigt att skriva om hur mycket internminne man hade, hur snabb processorn var eller hur stor hårddisken var. Då var ju sådana saker fortfarande viktigt för den allmänna upplevelsen av en dator och de för de som använde dessa maskiner.

Nu däremot så använder vi ju alla datorer. Det är ju inte längre bara nerdar. Utan till och med mor- och far-föräldrar. Som om det inte var nog så har utvecklingen gått så snabbt och nått så långt att dagens datorer räcker gott och väl till för det vi gör med dem. Det är väldigt få av oss som pressar en dator av idag. Tvärtom så använder vi i bästa falla kanske hälften av kapaciteten.

Att då som journalist fortfarande lägga tyngdpunkten på saker som vilken processor en mobil har eller hur mycket av internminne en dator har skapar en klyfta mellan journalisten och läsaren av tidningen. Inte nog med det för när journalisten fortfarande tror att dessa saker är viktiga för oss konsumenter så förstår man inte sina läsares preferenser. Alltså inte nog med att man skriver om fel saker ur läsarens synvinkel. Journalisten missar stora och betydande förändringar i läsarens beteende.

Ett tydligt exempel är när Apple lanserade sin nyaste telefon iPhone 4S. De flesta skribenter inom IT hävdade att Apple hade gjort ett jättemisstag att inte lansera en version fem och att detta var en jättemöjlighet för konkurrenterna. Vad hände? Jo, Apple har aldrig någonsin sålt så många av sin iPhone på så kort tid och som om det inte var nog fortsätter man sälja bra på de äldre versionerna.

När nästan samtliga journalister som är satta att bevaka ett sådant viktigt ämne misslyckas så kapitalt med att bedöma sin läsares beteende så har man problem. Man håller snabbt på att bli irrelevanta och ointressanta. Vi läsare kommer ju då att hitta vår information och recensioner någon annanstans. Därav min titel vi kanske ser IT-journalismens svanesång nu!

söndag 13 november 2011

Fler är inte bättre!

Jag lyssnar rätt ofta på en podcast som heter This Week in Google. Podcasten handlar inte bara om vad Google hittar på utan pratar om molntjänster överlag. Leo Laporte som driver den och andra podcasts har en intressant historia. Han var med om att driva en TV-kanal som riktade sig mot teknikintresserade för tjugo år sedan. Den publiken var inte tillräckligt stor för att bära en TV-kanal. Det han märkte däremot var att det fanns en publik som var väldigt trogen. Det var då han "startade" en TV-kanal men bara via Internet. Nu tio år senare så har han skapat ett mindre TV-bolag med tjugo olika program.

Hur som helst i en av alla dessa TWIG podcasts så var grundaren av Metafilter Matt Haughey med i programmet som en bisittare. Han nämnde då att hans tjänst Metafilter hade något mellan 10-12 000 medlemmar och han ville inte vara större än så. Det var nämligen lagom stort så att det alltid var någon som kunde svara på en fråga men inte större än att all kände till all på något sätt. Blev hans tjänst större så var han rädd att den skulle bli alltför opersonlig. Leo Laporte hade samma inställning men då gällde det hans egna TV-bolag. Han vill inte heller att det skulle bli mycket större. Då riskerade han att tappa den publiken han vill nå dvs oss teknikintresserade.

Jag tycker det är intressant att dessa två personer kommer fram till liknande slutsatser att mer är inte bättre. Det talar ju emot mycket av den gängse normen där man alltid försöker nå så många som möjligt. Det är ju så man kan ta ut högre intäkter via annonsörer. Att istället då säga att jag nöjer mig med den publiken jag har och kommer inte jaga fler tittare/lyssnare visar på ett annat sätt att tänka. Ett synsätt som jag tror kommer att öka. Dels på grund av vi alla vill vara unika och vill följaktligen ha unika nyheter och dels att själva tekniken blir allt billigare att skapa och distribuera ut information. Det sista gör det ju möjligt att sådana som Leo Laporte att starta TV-kanaler för allt smalare lyssnargrupper och tjäna pengar.

söndag 6 november 2011

Fokusera på några få saker!

Jag är precis klar med biografin om Steve Jobs. Den tar sin lilla tid att läsa. Det är ju lite över 900 sidor att ta sig igenom men boken är läsvärd. Boken ger en unik inblick i hur Steve Jobs var som privatperson och företagsledare. Han beskrivs som en person med fantastiska egenskaper men även hur han kunde vara helt hänsynslös mot sina medarbetare och medmänniskor. Boken är alltså inte bara en hyllning till en av våra största IT-profiler de senaste trettio åren. Den visar även sidor av honom som inte är så älskvärda.

Under tiden jag läste boken på en iPad i iBooks. Kan  man läsa den på något annat sätt förresten? Så fick jag även min beställda iPhone 4S levererad. Det var en märklig känsla att packa upp sin nya iPhone precis när man har läst om hur den hade skapats av legenden själv.

Hela sammanhanget fick mig att fundera lite över Apple som företag och dess produkter. Genom boken så finns det en grundläggande filosofi hos Jobs som sedan har blivit Apples filosofi,, Idén är enkel det gäller bara att fokusera på några få saker och göra dem riktigt bra. När Steve Jobs kom till Apple så fanns det mängder av olika varianter på Macar. Tanken var väl att det skulle finna en Apple-dator för alla olika kundsegment. Enligt boken så var bland det första Steve Jobs gjorde var att rita upp en horisontell linje och en vertikal på en whiteboard som då bildade fyra olika fält.
-Här är våra fyra olika datorer vi skall tillverka, sa han då. En bärbar för professionella, en bärbar för konsumenter, en stationär för professionella samt en stationär för konsumenter. Fyra olika datorer och inte tio eller tjugo.

Den bilden säger så mycket om Apple och varför de har blivit så framgångsrika. Det är ju så lätt att falla i fällan att försöka vara alla till lags eller hur? Det finns mängder med argument, inte minst inom företagsvärlden, varför man skall göra så. Samtidigt så vet vi egentligen att det är omöjligt. Hur vi än försöker så är det alltid någon som kommer att vara missnöjd. Dessutom i vår iver att vara alla till lags så förlorar vi på vägen vem vi är. Vad vi egentligen står för.

Är det inte då bättre både som företag, organisation och inte minst som enskild person att vara tydlig med vad du står för och vad du levererar? Du kanske inte blir älskad av alla. Du kanske rent av är hatad av några. Men alla vet vad du man kan förvänta sig av dig!