måndag 25 juli 2011

Google+ - är inte antalet användare som är viktigt

Jag skrev för ett tag sedan några snabba tankar om hur jag uppfattade Google+. I det inlägget var jag övertygad om att skall tjänsten på något sätt bli en framgång så måste antalet användare ökar snabbt. Sociala tjänster måste ju just vara social. Använder inga av dina kompisar tjänsten så kommer inte du heller att använda den.

Nu visar det sig att att antalet använder av Google+ ökar snabbt. Enligt vissa källor som Gigaom så nådde man tio miljoner användare på bara 16 dagar. Det skall jämföras med t.ex Facebook som behövde 852 dagar att nå samma antal användare. Det ryktas redan om att tjänsten har över 20 miljoner användare.

Följaktligen är det många som redan nu säger att Google+ är en framgång och kommer att sätta press på de andra sociala tjänsterna som Facebook och Twitter. Själv är jag inte så säker. Sociala tjänster handlar inte bara om antalet användare. Ännu viktigare är hur vi använder dessa tjänster. Mark Zuckerberg, Facebooks grundare, tyckte själv att det inte var så intressant att tjänsten som han grundade numera har 750 miljoner användare. Det som verkligen är intressant och viktigt är vad man gör på Facebook.

Visst är det bra att antalet användare har ökat så snabbt men det är ännu inte ett kvitto på att Google+ är en framgång. Min avslutning från mitt förra inlägg om Google+ gäller fortfarande;

Det som kommer att bli avgörande om Google+ kommer att flyga eller krascha blir de närmaste veckorna. Det är då tjänsten skall gå från att vara något nytt och ballt till att bli en del av ens liv. Ungefär som när folk börjar träna på gym. Den första vecka är det bara kul att gå dit. Det är efter några veckor som det krävs mer av en. Det är då man måste förändra sina vanor och det är då många slutar.




torsdag 21 juli 2011

Apples resultat och vad tidningarna missade

Att det går bra för Apple är det väl ingen som har missat. Många tidningar och webbplatser skrev om hur bra Apples senaste kvartal var. Att de var världens andra högst värderade företag efter Exxon. Att deras omsättningen var rekordstor osv osv.

Samtliga nyhetskällor som jag har läst missade däremot en viktig sak och som antagligen kommer att förändra hela datormarknaden. Apple sålde 9.25 miljoner iPads och de kunde ha sålt fler. Problemet har varit sedan lanseringen för ett och halvt år sedan att de inte har kunna tillverka dem snabbt nog. Efterfrågan har varit större en tillgången. Det är inte förrän de sista veckorna som man som kund kan få en iPad inom några dagar.

Även om siffran 9.25 miljoner är en imponerande speciellt med tanke på att produkten är så ny och skapade ett helt ny marknad så det inte själva siffran som gjorde att jag hajade till. Utan istället är det när man jämför iPad försäljningen mot samtliga sålda datorer i världen. Enligt beräkningar från IDC såldes det 84.4 miljoner dator i världen det senaste kvartalet. Det innebär alltså att iPaden och Apple redan har tagit 11% av datormarknaden! Eller om du bryter ut iPad och ser det som ett eget företag så skulle det vara världens fjärde största dataföretag!

Datamarknaden håller fullständigt på att förändras i grunden. PC:n är inte kung längre. Den plattformen håller på att snabbt bli irrelevant. Den nya kungen är Apple och dess iPad som kommer att ta en allt större del av marknaden den närmaste åren.

torsdag 14 juli 2011

iPhone mer än bara en telefon


Våra kära mobiltelefon har gott från att bara just vara en telefon till att bli något mycket mer.Det är ett faktum som många av oss har insett för länge sedan. Förändringen började några år sedan med att folk började SMS:a mellan varandra och att armbandsklockan snart fick sin ersättare. Numera gör vi ju som bekant mycket mer med dagens mobiler; vi mejlar, surfar, chattar, twittrar, bloggar, tar bilder, filmar, fixar bankärenden, lämnar deklarationer osv osv. Listan kan göras nästan hur lång som helst. Vår mobil har blivit vårt livs schweizerkniv som vi har svårt att vara utan.

Våra mobiler och då speciellt vår iPhone håller nog på att bli något mer än bara en apparat i vårt liv. Den verkar vara på väg att bli en förlängning av oss själva. För mig blev  det väldigt tydligt när en arbetskamrat skrattade åt mig för ett tag sedan. Upprinnelsen var följande; en annan arbetskamrat tänkte byta mobil och frågade mig då vilken jag tyckte han skulle välja? Då kom första skrattet från min arbetskamrat men inte det som är poängen i historien. Hon visste nämligen mycket väl vad svaret skulle bli från mig:
- Klart du skal välja en iPhone!
Den mobilbytande arbetskamraten frågade då om han kunde titta på min iPhone för att få en uppfattningen om vad som gjorde just en iPhone så bra? Det var då som poängen och det stora skrattet från min första arbetskamrat kom. Jag tvekade nämligen. Det var inte så att jag bara skickade över min egen iPhone så att han kunde titta på den. Jag funderade i några sekunder innan jag lämnade ifrån mig den. Under tiden skrattade min första arbetskamrat högt och ljudligt. Mellan skratten nämnde hon att hennes man var likadan som mig dvs han lämnade motvilligt ifrån sig sin.

När hon hade slutat skrattat och torkat bort tårarna frågade hon varför vi iPhone ägare var så motvilliga att låna ut vår mobil. Just då hade jag inget bra svar. Nu efter ett tag inser jag att skälen är nog flera, det första är att bara det faktum att jag använder mina egna fingrar för att styra den gör att gränsen mellan mig och apparaten blir tunnare. Den kommer på något sätt närmare mig. Det andra skälet är nog så enkelt som att med alla dessa appar och inställningar så blir varje iPhone unik. Jag som användare kan ju modifiera den så att den blir precis som jag vill ha den. Dessa två skäl tillsammans gör nog att jag som användare ser den mer än bara en telefon.

måndag 4 juli 2011

Några kanske sena men snabba tankar om Googel+

Goggle lanserade i veckan kanske sin sämst bevarade hemlighet, Google+. Att Google jobbade med någon form av socialplattform har det ryktats länge om. Hur den mer specifikt skulle se ut har varit lite mer osäkert.

Google+ är till skillnad från Facebook och Twitter egentligen inte en tjänst utan ett samlingsnamn för flera olika dör den viktigaste är det flöde av uppdateringar som man först ser när man loggar in. Det finns en form av videochatt som heter Hangout. Det fina med den tjänsten är att man kan chatta med upp till tio stycken samtidigt direkt via webben. Det krävs alltså ingen installation av program på din egen dator. Gtalk som är Googles äldre version av chatt finns kvar. Du hittar den på startsidan till höger.

Google gör ett stort nummer av att jag som användare kan på ett enkelt sätt gruppera upp min vänner så att jag vet precis vem som ser mina statusuppdateringar. Grupperna kallar man kretsar. En lite känga åt Facebook där vi som vanliga användare inte alltid känner att vi har kontrollen över vem som ser vad.

Den tjänsten som det har skrivits minst om men som jag tycker är mest intressant är Gnistor eller Sparks som det heter på engelska. Tanken med tjänsten är nog att vi med hjälp av den skall start konversationer på Google+ som ju är grunden för en lyckad socialplattform. Tjänsten handlar om att du som användare antingen väljer intresseområden som Google har föreslagit eller skriver in egna. Sedan letar Google via sina olika tjänster efter uppdateringar inom det området som du har valt. Google verkar alltså använda samtliga av sina andra söktjänster för att leverera resultat som de tycker är intressant för just dig. Det som gör tjänsten extra intressant i mina ögon är att man som användare kan på ett väldigt enkelt sätt dela med sig av länkar till andra på Google+ och kanske det viktigaste bestämma på ett väldigt exakt sätt vem som skall se informationen. Sköter Google denna tjänsten rätt så blir den nog den viktigaste framgångsfaktorn för hela plattformen.

Slutligen så har många kommentatorer och journalister ställt sig frågan om Facebook eller Twitter skall känna sig hotade av Google+. Själv tror jag att ingen av de två är speciellt oroliga. Twitters styrka är dess enkelhet. Twitter är en tjänst som man använder just för att den är så enkel och snabb. Google+ har en betydligt högre inlärningströskel. Facebooks styrka är dess 750 miljoner användare. Tjänsten kanske är lite mer komplex men nu har ju till och med farmödrar lärt sig hur den fungerar. De lär ju inte byta första taget eller hur? Jag tror att tjänsten kan hitta sin nisch hos sådana som jag. Vana webbanvändare som är tillräckligt intresserade av att lägga ner den tiden som det krävs för att förstå plattformen och dess tjänster.

Det som kommer att bli avgörande om Google+ kommer att flyga eller krascha blir de närmaste veckorna. Det är då tjänsten skall gå från att vara något nytt och ballt till att bli en del av ens liv. Ungefär som när folk börjar träna på gym. Den första vecka är det bara kul att gå dit. Det är efter några veckor som det krävs mer av en. Det är då man måste förändra sina vanor och det är då många slutar.