söndag 27 februari 2011

iPaden visar vägen?

Apples iPad har visat sig vara en stor framgång för företaget. Under de tre första kvartalen sålde Apple nästan femton miljoner iPads och man räknar med att sälja 40 miljoner under 2011. Det var ingen av oss som trodde att vi konsumenter så snabbt skulle ta till sig en helt ny kategori plattform för vårt data-användande så snabbt.

Steve Jobs och Apple verkar ha hittat en ny segment av marknaden som ingen såg, igen. Företaget har ju två gånger de senaste tio åren skapar nya marknaden. Första gången var ju när man förändrade hela MP3-spelar marknaden med sin iPod. Den andra gången var när man lanserade iPhone och i ett slag förändrade vår syn på mobiltelefonen.

Nu verkar det som om man är på väg att för en tredje gång inom en tio års period förändra hur vi ser på datorer och dataanvändande, men jag tror att det stora paradigmskiftet inte handlar om själva hårdvaran. Även om plattformen som sådan kommer att bli en viktig del av Apples intäkter.

Jag tror att det stora paradigmskiftet har kommit smygande först med iPhone och senare med iPaden för att nu börja slå igenom med nästa version av OSX. Nästa version som än så länge kallas för Lion marknadsför Apple själv som "The Power of OSX. The Magic of iPad".

Framtidens gränssnitt för våra PC kommer alltså att influeras av hur våra mobiler och iPads ser ut inte tvärtom som det har varit förut. Innan iPhone och iPads försökte de flesta tillverkare föra över datorns gränssnitt till den lilla skärmen på en mobiltelefon. Resultatet var ju aldrig direkt lysande. Apple lyckades med sin iPhone för första gången göra ett gränssnitt på en avancerad mobiltelefon så enkel att alla kunde använda samtliga funktioner. Bara det var revolutionerande! Steve Jobs och Apple såg då att det fanns en marknad för en enkel dator som kunde använda samma gränssnitt. En enkel men tillräckligt kraftfull dator som klarar det mesta vi gör till vardags.

Det är nog just denna enkelhet som har gjort att iPaden har blivit en sådan succé. Majoriteten av oss vill bara ha en dator som fungerar. Vi är inte intresserade av ständiga uppdateringar, krascher eller oro för virus. Vi vill att datorn, precis som TV:n, bara skall funka. Att dagens datorer inte alls känns så kan nog de flesta hålla med om och det är något som Apple nu har insett.

Att även göra dagens PC så enkel att använda som en iPad eller en iPhone är vad Apple har insett och resan verkar börjar med nästa version av OSX. Apple har redan innan man släppt nästa version av OSX börjat resan med att föra över iPhones och iPads App Store till datorn. Den förändringen verkar redan efter en månad att ha blivit en framgång. Nästa steg är att förenkla gränssnittet så att vår dator blir lika enkel att använda som en iPad.

Vi har många, många gånger sett olika avancerade förslag på hur framtida gränssnitt till våra datorer kan komma att se ut. Alltför ofta har det handlat om mer eller mindre avancerade 3D-gränssnitt. Jag tycker mig se i Apples nya version av OSX en annan väg. Framtidens gränssnitt kanske handlar istället om enkla men tydliga ikoner och ett tydligt sätt att hantera programmen?

måndag 21 februari 2011

Google tar ännu ett steg mot molnet!

Google berättade nyligen att deras produkt Google Docs nu kan läsa in 12 fler fil-format. Det innebär att vi som använder tjänst kan nu inte bara ladda upp filerna utan även importera och sedan redigera fler filer som idag finns på vår hårddisk. Google Docs blir alltså ännu mer kompetent och ett ännu bättre alternativ till de Office-program många av oss idag har lokalt på vår dator. En bieffekt är att dessa ändringar även gäller Googles e-postjänst Gmail. Vi som användare kan läsa ännu fler bifogade-filer direkt i webb-läsaren.

Nu gör Google detta av flera skäl. Givetvis handlar det om att göra deras Office-tjänst ännu mer kompetent och en vassare konkurrent till Microsofts kassako men det är nog långt ifrån det viktigaste skälet. Google kommer under året att lansera sitt eget operativ för små bärbara datorer Chrome OS. Detta OS är inte mycket mer än en webb-läsare på en liten dator. Det har alltså i princip inga program lokalt. Skall vi som konsumenter kunna använda en dator med detta operativ dagligen så krävs det att man kan redigera dokument, presentationer samt kalkyl-blad. Det är nog det verkliga skälet till att Google satsar på fler dokument-format. Annars så blir ju deras nya operativt rätt svårt att sälja eller hur?

Nu är Googles operativ Chrome OS bara ett av många plattformar som lägger i stort sett all information i molnet och inte lokalt på datorn. Våra mobiler blir ju alltmer data-lika. Vi gör alltmer av saker på våra mobiler som vi förut gjorde på våra datorer. Dessa mobiler lagrar även alltmer i molnet. Vi ser samma trender på andra plattformar som Apples iPhone eller deras iPad. Även här jobbar vi med saker som vi förut gjorde vi datorn. Även här lagras alltmer i molnet.

Trenden mot lagring i nätet handlar inte i första hand om att dagens mobiler eller iPads har dålig lagringskapacitet. Utan det handlar just om att vi gör alltmer gör samma saker men på olika plattformar. De kollar redan din mejl på din dator, mobil, iPad och kanske lite på jobbets dator. Trenden med att vi använder fler olika plattformar för att göra samma saker och att vi förväntar oss att nås samma information via olika plattformar kommer bara att accelerera.

Det är mot denna bakgrund Googles satsning på fler filformat i Google Docs skall ses. Det företag som kan erbjuda oss kunder ett enkelt sätt att komma åt samma information på olika plattformar kommer att bli en vinnare. Det är hos dem vi kommer att spara alltmer av vår information.

Information som mejl, dokument, bokmärken på Internet, bloggar, musik, film, surfvanor osv. Information som kommer att vara ovärderlig när man skall rikta reklam till oss och det är reklamen som Google tjänar sina stora pengar. Google är nämligen egentligen inte en söktjänst i första hand utan de är istället en enda stor plattform för att leverera reklam till oss konsumenter. Desto mer de vet om oss desto bättre reklam kan de leverera. Reklam som de kan ta mer betalt för!

lördag 12 februari 2011

Första och viktigaste lektionen i sökordsoptimering

Sökordsoptimering är på ropet nu och det kanske inte är så konstigt när Google står för uppemot hälften av trafiken för många webbplatser. Att det finns stora pengar att tjäna på detta märks inte minst på alla de telefonsamtal man får från olika sorters företag som erbjuder en sökordsoptimering eller SEO som det även kallas. Dessa företagen vill ge sken av ett de sitter på en fantastiskt kunskap som ingen annan har och det är bara de som kan göra just mitt företag mer synligt på Google.

Dessa företag vill gärna göra sökordsoptimering till något väldigt komplicerat. Visst det är några saker man kan tänka på för att Google lättare skall kunna bedöma vad ens sida innehåller som t.ex, det är viktigt att ha en tydlig rubrik som på ett bra sätt beskriver sidans innehåll, det är bra om brödtexten och rubriken handlar om samma sak, det är bra om ord från rubriken finns i adressen till sidan, det är bra om namnen på bilderna samt beskrivningen av bilderna har ord som även finns i rubriken osv.

Dessa tips gör det lättare för Google att klassificera din sida. Vilket i sin tur gör lättare för människor att hitta just din sida när de letar efter saker som du erbjuder. Men det absolut viktigaste medlet att komma högt upp på Googles sidor handlar egentligen inte om något jag har nämnt ännu i denna artikeln. Den absolut viktigaste faktorn för att komma rätt i Google är att skriva bra innehåll. Skapar du sidor som folk tycker är bra och nyttiga så kommer de att länka till din sida från alla möjliga håll. När din sida får många länkar från en massa riktiga sidor så kommer du alltid att ligga bra till på Google. Dessutom kommer ju folk att rekommendera den på tjänster som Facebook som ökar din trafik ännu mer.

Alltså den första och absolut viktigaste lektionen i sökordsoptimering är att skapa bra och relavent innehåll!

tisdag 1 februari 2011

Hur fungerar nya Google Docs?

Det går snabbt i internetvärlden ibland väldigt snabbt. Jag såg igår på Google egna blogg om google Docs att de skulle presentera ett nytt gränssnitt för tjänsten. När jag imorse öppnade tjänsten så fanns det redan där!

Min första reaktion var förvirring! Vart har mapparna tagit vägen och varför syns helt plötsligt alla mina dokument? Sedan insåg jag att det var ju samman gränssnitt som i Gmails webbgränssnit! Exempelvis har man inte längre mappar utan etiketter, precis som i Gmail. Skillnaden kanske först inte upplevs som stor men det finns en stor finess med etiketter. Man kan nämligen sätta olika etiketter på samma dokument. Det innebär först att du som användare kan sortera dokument på flera olika sätt. Den andra finessen som jag har upptäckt, och som jag personlige tycker mer intressant, är att i och med varje enskilt dokument kan ha mer än en etikett så innebär det att jag kan dela ut ett dokument på flera olika sätt. Jag kan ju bestämma att ett dokument ha olika etiketter som gör att olika grupper av användare kan göra olika saker på samma dokument! Alltså Google Docs håller snabbt på blir en konkurrent till dyra dokument-hanteringssystem!

En annan finess som har tagit från Gmail är att de dokument som du använder är högst upp på listan med filer. En annan ny funktion som inte har något alls att göra med Gmail är att om du har lagt upp bilder på Google Docs så visas de numera i ett snyggt bildspel.

Slutligen vill du städa upp din startsida så är det faktiskt rätt enkelt. Det finns numera en knapp som heter start-sida. När du har valt den kan du markera de dokument du inte vill se, välja åtgärder till vänster och välja Visa inte på startsida. Då får du en ren och enkel lista med de dokument som du önskar se.