fredag 28 januari 2011

Två vanliga missuppfattningar om Google

Jag skrev i mitt förra inlägg att jag var en Googleholic dvs använde deras tjänster alldeles för mycket. Ett skäl som jag upprepar för mig själva är att många av verktygen använder jag i mitt jobb. Det vore nästan tjänstefel att inte använde verktyg som Google Analytics, Google Places och Google Webmaster Tools.

Av dess ovanstående verktyg så spenderar jag större delen av min arbetstid i Google Analytics när jag försöker lista ut hur besökarna rör sig på våra sidor. Denna delen av mitt jobb tar aldrig slut eftersom besökarnas preferenser förändras över tiden och säsongen. Produkter som är intressanta på sommaren är det inte på vintern. Nya sidor dyker upp och gamla försvinner. Listan kan göras lång. En sak som blir väldigt tydlig och är genomgripande oberoende av säsong är mycket av trafiken som kommer från Google.

Google håller snabbt på att bli det viktigaste kommunikations-verktyget för alla oss som vill nå kunder eller medborgare. Då kan det vara viktigt att känna till två av de vanligaste missuppfattningarna om hur Google fungerar.

Den första är att ditt sökresultat är beroende på var du geografiskt befinner dig. Sitter jag i Stockholm och söker efter pizzerior får jag ett resultat. Sitter jag i Helsingborg så får jag ett annat. Google antar med rätta att jag är mer intresserade av pizzerior som ligger närma mig geografiskt. Vill man av någon anledning få reda på hur en stockholmare resultat ser går deet numera. När du har gjort en sökning så har du till vänster under bilder.. ändra plats. Klickar du på den så kan ändra från Helsingborg till Stockholm och då se de resultat som en stockholmare får.

Den andra missuppfattningen är att många tror att vi alla får samma sökresultat. Nu är det inte så eftersom Google känner av vad du oftast söker efter och ännu viktigare vilka länkar du sedan klickar på. Google gissar alltså att om du ofta söker på pizzerior och alltid letar efter sådana med kebab-tallrikar så kommer de att visas oftare. Jag däremot som inte alls gillar kebab-tallrik utan klickar på pan-pizza får ett annat resultat. Även om vi sitter i samma rum! Skall man få reda på hur en "ren" sökning ser ut kan man välja In-private surfning i Internet Explorer, Starta privat fönster i Firefox eller inkognitofönster i Googles Chrome. Då sparas inget på din egna dator och Google antar att du söker för första gången.

Känner man till ovanstående sätt hur Google fungerar så kan man reda ut många missförstånd. Jag har märkt i mitt arbete är att dessa två saker är väldigt viktigt för mottagaren att förstå innan vi börjar diskutera sökordsoptimering och där finns det många andra missförstånd. Det sista tar vi däremot en annan gång. ;)

onsdag 19 januari 2011

Jag en Googleholic!

Jag vet inte riktigt hur det gick till. Allt började med en tjänst och sedan har det utan jag riktigt tänkt efter blivit alltfler.

Tecknen har ju funnits där ett tag. Jag är känd bland mina vänner som den som kan Google. Har de frågor och vill ha tips så hör de av sig till mig. Att jag i de flesta fallen snabbt kan svara på frågan borde väl vara ett tydligt tecken. Att jag dessutom startade en sida på Facebook som med mer eller mindre regelbundenhet visar små Google-tips är ett annat. Att jag nyligen var och åt lunch med en Twitter-kompis för han ville veta mer om Google Apps är väl ett ännu tydligare. Det som däremot gjorde att jag insåg mitt beroende var när jag räknade de Google-tjänster jag har aktiverat. De var mer än fyrtio stycken!

Jag använder alltså fyrtio av dess tjänster mer eller mindre regelbundet. En del av Google verktyg är nästan obligatoriska om man jobbar med webben. Google Analytics är ett av dem. Det gäller ju att veta vad besökarna gör på ens sidor. Google Places är en annan tjänst som rätt nyligen har blivit viktig. Det är bra verktyg att knyta butiker och andra anläggningar till geografiska platser. En faktor som Google sökmaskin värderar allt högre. Google webmaster tools (jag tycker den svenska översättningen är lite lam "Verktyg för webbansvariga) är ett grymt verktyg för att se hur ens webbplats uppfattas av Googles sökmaskin. Slutligen kommer man inte undan att använde det effektivaste verktyget för digital marknadsföring Google AdWords.

Men det är bara några av de fyrtio som jag använder. Hur många av er läsare vet vad Google Fusion tables är, Google base eller Orkut? En del kan jag säkert skylla på min nyfikenhet. Jag provar det mesta av de tjänster jag ramlar över för att se hur de fungerar. Men jag får nog inse att jag har blivit beroende av många av Googles tjänster. Hur beroende är du förresten? ;)

onsdag 5 januari 2011

Apple blir din plånbok?

Idag är iTunes Music Store den största leverantören av musik i USA som om det inte vore nog har Apple hundratals miljoner kunder i hela världen. Kunder som handlar via Apples iTunes Music Store. Det som gör kunder som mig extraintressanta för de som producerar musik eller Appar är att vi återkommer. Vi handlar alltså inte bara en gång i affären. Vi handlar regelbundet. Vi är alltså de kunder som många andra försöker att få, de som kallas trogna och återkommande.

När Apple har så många kunder som handlar regelbundet så blir de helt oplanerat en maktfaktor i t.ex musik-branschen. Från början var inte Steve Jobs alls intresserad av att tjäna pengar på sin egna digitala musikaffär. Då var hans mål främst att kunna ge ett bra innehåll till sin iPods. Det var iPodsen man ville sälja med hjälp av musik. Det var iPodsen man tjänade pengar på , då. Det var det man då lockade de olika bolagen med när man skulle lansera iTunes Music Store och dessa bolag köpte Apples argument. När sedan Apple några år senare helt plötsligt blev den största musikaffären i USA och bland de största i världen så kunde man helt plötsligt ställa krav på de olika musikbolagen. En sits som nog alltid inte känns så komfortabel för bolagen.

Den senaste tiden har Apples iPods tappat i försäljning. Istället är det Apples iPhone som blir allt viktigare för företaget. Skall Apple följa sin vanliga produktionscykel så lär en ny iPhone lanserar till sommaren. Den bör ju kallas iPhone 5 med tanke på att version fyra lanserades förra sommaren. Förutom de vanliga hårdvaruuppdateringarna som mer minne och snabbare processor så ryktas det om att nästa version kommer att ha ett NFC-chip. NFC är en förkortning av Near field communication. Tanken är alltså att man över korta avstånd, inte längre en en decimeter, skall skicka information. Det främsta användningsområdet är olika former av elektroniska betalningar.

Apple siktar alltså med nästa version av iPhone att även bli din elektroniska plånbok. Det borde inte vara ett större problem för Apple med tanke på deras redan hundratals miljoner kunder med kreditkort-nummer som redan finns i iTunes Music Store. Dessutom finns det ju redan en fantastiskt programplattform med över 300 000 tusen program till iPhone. Det finns alltså redan tusentals utvecklare som snabbt kan skapa eller modifiera existerande program som fixar betalningar via appar i iPhone.

Apple är alltså det företag som har de bästa förutsättningarna att ta denna nya marknaden. Frågan som vi kunder och kanske olika företag skall ställa oss är om vi vill att Apple även skall bli den stora dominerande aktören på denna marknad?