lördag 26 november 2011

IT-journalismens svanesång!

Provocerande titel eller hur? Hade jag nu några ambitioner att skriva i några större medier så är nog den chansen förbi när man skriver ett inlägg på sin blogg med den rubriken eller hur? ;)

Skälet till titeln på mitt inlägg är en fundering jag har haft ett tag. Funderingen handlar om hur man skriver om IT och produkterna. Jag tycker mig se att dagens skrivande härstammar till stora delar från en tid då IT var något för nerdar. Det är så lätt att glömma att det inte var så himla länge som IT var något får en liten utvald grupp av människor. Dessa människor hade det som intresse och älskade att pilla på dessa apparater, att få hacka dem och att jämföra specifikationerna på dem. När målgruppen för bevakningen var dessa människor så var det helt OK och kanske nödvändigt att skriva om hur mycket internminne man hade, hur snabb processorn var eller hur stor hårddisken var. Då var ju sådana saker fortfarande viktigt för den allmänna upplevelsen av en dator och de för de som använde dessa maskiner.

Nu däremot så använder vi ju alla datorer. Det är ju inte längre bara nerdar. Utan till och med mor- och far-föräldrar. Som om det inte var nog så har utvecklingen gått så snabbt och nått så långt att dagens datorer räcker gott och väl till för det vi gör med dem. Det är väldigt få av oss som pressar en dator av idag. Tvärtom så använder vi i bästa falla kanske hälften av kapaciteten.

Att då som journalist fortfarande lägga tyngdpunkten på saker som vilken processor en mobil har eller hur mycket av internminne en dator har skapar en klyfta mellan journalisten och läsaren av tidningen. Inte nog med det för när journalisten fortfarande tror att dessa saker är viktiga för oss konsumenter så förstår man inte sina läsares preferenser. Alltså inte nog med att man skriver om fel saker ur läsarens synvinkel. Journalisten missar stora och betydande förändringar i läsarens beteende.

Ett tydligt exempel är när Apple lanserade sin nyaste telefon iPhone 4S. De flesta skribenter inom IT hävdade att Apple hade gjort ett jättemisstag att inte lansera en version fem och att detta var en jättemöjlighet för konkurrenterna. Vad hände? Jo, Apple har aldrig någonsin sålt så många av sin iPhone på så kort tid och som om det inte var nog fortsätter man sälja bra på de äldre versionerna.

När nästan samtliga journalister som är satta att bevaka ett sådant viktigt ämne misslyckas så kapitalt med att bedöma sin läsares beteende så har man problem. Man håller snabbt på att bli irrelevanta och ointressanta. Vi läsare kommer ju då att hitta vår information och recensioner någon annanstans. Därav min titel vi kanske ser IT-journalismens svanesång nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar