söndag 6 november 2011

Fokusera på några få saker!

Jag är precis klar med biografin om Steve Jobs. Den tar sin lilla tid att läsa. Det är ju lite över 900 sidor att ta sig igenom men boken är läsvärd. Boken ger en unik inblick i hur Steve Jobs var som privatperson och företagsledare. Han beskrivs som en person med fantastiska egenskaper men även hur han kunde vara helt hänsynslös mot sina medarbetare och medmänniskor. Boken är alltså inte bara en hyllning till en av våra största IT-profiler de senaste trettio åren. Den visar även sidor av honom som inte är så älskvärda.

Under tiden jag läste boken på en iPad i iBooks. Kan  man läsa den på något annat sätt förresten? Så fick jag även min beställda iPhone 4S levererad. Det var en märklig känsla att packa upp sin nya iPhone precis när man har läst om hur den hade skapats av legenden själv.

Hela sammanhanget fick mig att fundera lite över Apple som företag och dess produkter. Genom boken så finns det en grundläggande filosofi hos Jobs som sedan har blivit Apples filosofi,, Idén är enkel det gäller bara att fokusera på några få saker och göra dem riktigt bra. När Steve Jobs kom till Apple så fanns det mängder av olika varianter på Macar. Tanken var väl att det skulle finna en Apple-dator för alla olika kundsegment. Enligt boken så var bland det första Steve Jobs gjorde var att rita upp en horisontell linje och en vertikal på en whiteboard som då bildade fyra olika fält.
-Här är våra fyra olika datorer vi skall tillverka, sa han då. En bärbar för professionella, en bärbar för konsumenter, en stationär för professionella samt en stationär för konsumenter. Fyra olika datorer och inte tio eller tjugo.

Den bilden säger så mycket om Apple och varför de har blivit så framgångsrika. Det är ju så lätt att falla i fällan att försöka vara alla till lags eller hur? Det finns mängder med argument, inte minst inom företagsvärlden, varför man skall göra så. Samtidigt så vet vi egentligen att det är omöjligt. Hur vi än försöker så är det alltid någon som kommer att vara missnöjd. Dessutom i vår iver att vara alla till lags så förlorar vi på vägen vem vi är. Vad vi egentligen står för.

Är det inte då bättre både som företag, organisation och inte minst som enskild person att vara tydlig med vad du står för och vad du levererar? Du kanske inte blir älskad av alla. Du kanske rent av är hatad av några. Men alla vet vad du man kan förvänta sig av dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar