tisdag 11 oktober 2011

It´s not about the phone stupid!

Jag skrev i mitt förra inlägg om att Iphone 4s målgrupp inte var de tekniskt intresserade människorna som köper allt nytt. Målgruppen är istället större mycket större. Trots vad många teknikintresserade tror har Apples iPhone för länge sedan slutat vara nischprodukt. Numera är en iPhone istället en bred konsumentprodukt.

Skall man vara riktigt petig så handlar det inte ens om telefonen längre. Majoriteten av köparna köper inte Apples iPhone för att den är snabbast eller har störst skärm. De grundar sitt köpbeslut på andra skäl.

Dessa köpbeslut handlar inte alls om hårdvaran utan mjukvaran. När du köper en iPhone och för den delen vilken Apple produkt som helst så blir ditt köp en del av ett större ekosystem. Ett ekosystem som Apple har tänkt länge och väl på hur det skall se och inte minst hur det underlättar din vardag. Eller som Peter Sichel skriver;

But it goes deeper than this. Many reviewers don't even realize what the product is. They still believe the iPhone or iPad is mostly a hardware product defined by its specifications. Apple has invested 10 times more R&D resources to create the iOS software and supporting eco system than its hardware. Apple didn't design the hardware to match some feature checklist, they designed it to make their software amaze and delight customers, to create an emotional connection that effects peoples lives. To compare the iPhone or iPad to other products primarily on their hardware specifications is not representative of the quality of experience users are likely to have with the product.


Det är dessa skäl som gör att användarna av iPhonen och andra av Apples produkter är så nöjda med deras produkter. Det handlar om total upplevelsen av produkterna. Inte om de har de snabbaste processorerna eller värsta grafikkortet. Själva hårdvaran är den lilla delen av hela upplevelsen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar