fredag 28 januari 2011

Två vanliga missuppfattningar om Google

Jag skrev i mitt förra inlägg att jag var en Googleholic dvs använde deras tjänster alldeles för mycket. Ett skäl som jag upprepar för mig själva är att många av verktygen använder jag i mitt jobb. Det vore nästan tjänstefel att inte använde verktyg som Google Analytics, Google Places och Google Webmaster Tools.

Av dess ovanstående verktyg så spenderar jag större delen av min arbetstid i Google Analytics när jag försöker lista ut hur besökarna rör sig på våra sidor. Denna delen av mitt jobb tar aldrig slut eftersom besökarnas preferenser förändras över tiden och säsongen. Produkter som är intressanta på sommaren är det inte på vintern. Nya sidor dyker upp och gamla försvinner. Listan kan göras lång. En sak som blir väldigt tydlig och är genomgripande oberoende av säsong är mycket av trafiken som kommer från Google.

Google håller snabbt på att bli det viktigaste kommunikations-verktyget för alla oss som vill nå kunder eller medborgare. Då kan det vara viktigt att känna till två av de vanligaste missuppfattningarna om hur Google fungerar.

Den första är att ditt sökresultat är beroende på var du geografiskt befinner dig. Sitter jag i Stockholm och söker efter pizzerior får jag ett resultat. Sitter jag i Helsingborg så får jag ett annat. Google antar med rätta att jag är mer intresserade av pizzerior som ligger närma mig geografiskt. Vill man av någon anledning få reda på hur en stockholmare resultat ser går deet numera. När du har gjort en sökning så har du till vänster under bilder.. ändra plats. Klickar du på den så kan ändra från Helsingborg till Stockholm och då se de resultat som en stockholmare får.

Den andra missuppfattningen är att många tror att vi alla får samma sökresultat. Nu är det inte så eftersom Google känner av vad du oftast söker efter och ännu viktigare vilka länkar du sedan klickar på. Google gissar alltså att om du ofta söker på pizzerior och alltid letar efter sådana med kebab-tallrikar så kommer de att visas oftare. Jag däremot som inte alls gillar kebab-tallrik utan klickar på pan-pizza får ett annat resultat. Även om vi sitter i samma rum! Skall man få reda på hur en "ren" sökning ser ut kan man välja In-private surfning i Internet Explorer, Starta privat fönster i Firefox eller inkognitofönster i Googles Chrome. Då sparas inget på din egna dator och Google antar att du söker för första gången.

Känner man till ovanstående sätt hur Google fungerar så kan man reda ut många missförstånd. Jag har märkt i mitt arbete är att dessa två saker är väldigt viktigt för mottagaren att förstå innan vi börjar diskutera sökordsoptimering och där finns det många andra missförstånd. Det sista tar vi däremot en annan gång. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar