onsdag 5 januari 2011

Apple blir din plånbok?

Idag är iTunes Music Store den största leverantören av musik i USA som om det inte vore nog har Apple hundratals miljoner kunder i hela världen. Kunder som handlar via Apples iTunes Music Store. Det som gör kunder som mig extraintressanta för de som producerar musik eller Appar är att vi återkommer. Vi handlar alltså inte bara en gång i affären. Vi handlar regelbundet. Vi är alltså de kunder som många andra försöker att få, de som kallas trogna och återkommande.

När Apple har så många kunder som handlar regelbundet så blir de helt oplanerat en maktfaktor i t.ex musik-branschen. Från början var inte Steve Jobs alls intresserad av att tjäna pengar på sin egna digitala musikaffär. Då var hans mål främst att kunna ge ett bra innehåll till sin iPods. Det var iPodsen man ville sälja med hjälp av musik. Det var iPodsen man tjänade pengar på , då. Det var det man då lockade de olika bolagen med när man skulle lansera iTunes Music Store och dessa bolag köpte Apples argument. När sedan Apple några år senare helt plötsligt blev den största musikaffären i USA och bland de största i världen så kunde man helt plötsligt ställa krav på de olika musikbolagen. En sits som nog alltid inte känns så komfortabel för bolagen.

Den senaste tiden har Apples iPods tappat i försäljning. Istället är det Apples iPhone som blir allt viktigare för företaget. Skall Apple följa sin vanliga produktionscykel så lär en ny iPhone lanserar till sommaren. Den bör ju kallas iPhone 5 med tanke på att version fyra lanserades förra sommaren. Förutom de vanliga hårdvaruuppdateringarna som mer minne och snabbare processor så ryktas det om att nästa version kommer att ha ett NFC-chip. NFC är en förkortning av Near field communication. Tanken är alltså att man över korta avstånd, inte längre en en decimeter, skall skicka information. Det främsta användningsområdet är olika former av elektroniska betalningar.

Apple siktar alltså med nästa version av iPhone att även bli din elektroniska plånbok. Det borde inte vara ett större problem för Apple med tanke på deras redan hundratals miljoner kunder med kreditkort-nummer som redan finns i iTunes Music Store. Dessutom finns det ju redan en fantastiskt programplattform med över 300 000 tusen program till iPhone. Det finns alltså redan tusentals utvecklare som snabbt kan skapa eller modifiera existerande program som fixar betalningar via appar i iPhone.

Apple är alltså det företag som har de bästa förutsättningarna att ta denna nya marknaden. Frågan som vi kunder och kanske olika företag skall ställa oss är om vi vill att Apple även skall bli den stora dominerande aktören på denna marknad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar