torsdag 2 december 2010

Helsingborgs stad har lanserats sina nya webb.

Jag har förut i denna blogg skrivit om Helsingborgs Stad och det arbete man har gjort för att plocka fram en ny webb. Jag har varit kritisk till att man "bara" har byggt en webb och inte öppnat upp den så att medborgarna kan använda all den data som en kommun har. En trend som blir alltmer viktigare i det offentliga livet. Enligt min mening hade Helsingborgs stad en gyllene möjlighet att verkligen ta ledningen bland kommuner i Sverige men man valde att inte ta den.

Nu har den nya webben lanserats och man har enligt min mening begått några dödssynder. En av de största är att man inte har behållit de gamla adresserna till sidorna. Inte ens kör redirect vad jag kan se. Det innebär att tusentals människor som söker efter information inte kommer att hitta den av det enkla skälet att Google har den gamla versionen av adressen. Dessutom riskerar man att tappa mängder av in-länkar till sina sidor. Länkar som intresserade besökare har lagt upp på sina sidor. Det gör att många av stadens sidor riskerar att försvinna från Googles sök-sidor. Staden riskerar alltså att någon annan kommer högst upp när man söker på något sådant enkelt som Helsingborg och skola.

Nu kommer som sagt massor av besökare att inte hitta sin information utan kommer att landa på en sida som berättar att sidan inte finns längre eller att adressen är inkorrekt. Det verkar som om denna sidan, som säkert kommer vara en av stadens mest besökta sidor ett tag, är en standard sida som Epi-server levererar. Här begås nästa dödssynd; om nu denna sidan kommer att vara så välbesökt varför har man inte brytt sig om att ändra på den? Sidan kunde ju innehålla information om att man har lanserat en ny webbplats och det är därför man som besökare inte når den förväntande sidan?

Slutligen undrar jag var möjligheterna för interaktion finns. När vi spenderar allt mer av vår tid på sociala webbplatser som Facebook och Twitter, Tycker jag det är oehört märkligt att lansera en webbplats utan några av deras funktioner. Det är ju trotsallt så att besökare spenderar mer tid på facebook än på helsignborg.se. ;)