torsdag 28 oktober 2010

Politikerna måste bli bättre på Internet!

Jag har precis efter ett tips från Joakim Jardenberg sett en video på Youtube där den svenska EU-kommissionären Cecilia Malmström talar om sin syn på internet eller Internet - möjligheter och hot. Det är alltså den högst ansvariga på EU-kommissionen som gör en presentation av kommissionens regler kommer att se ut. När jag ser filmen och hennes tal så tycker jag personligen det är lite beklämmande. Hon visar på alltför många sätt en skrämmande okunskap på hur Internet tekniskt sätt är uppbyggt och kanske de mest skrämmande en oförståelse för de värderingar som styr oss som lever på nätet.

Nu är hon tyvärr inte ensam bland ledande beslutsfattare och politiker att vara så dåligt pålästa men som det inte vore nog. Har den brist på på kunskap gjort att många av dem okritiskt lyssnat på den existerande media-industrin och alla dess olika representanter. En industri som driver sin agenda och ser stora delar av Internet som ett hot mot existerande affärsmodeller. Denna intressent har ju väldigt lite intresse av att se frågan ur ett medborgarperspektiv.

Frågan jag ställer mig är; varför söker inte våra beslutshavare och politiker svar från oss som lever på nätet? Vi som inte har några affärsmodeller eller en stor industri att försvara? Det är ju trotsallt hundratusentals av sådana som oss som har valt många av dem till ledande poster i det offentliga Sverige. Det är ju våra intressen de skall bevaka.

Är det kanske så att det är fel på oss? Pratar vi konstigt och obegripligt? Om det är så får vi väl skärpa oss och bli mer tillgängliga. Många av kanske rent av skall söka kontakt med beslutshavare och politiker på alla nivåer? Många av dem finns ju på Facebook, Twitter och har egna blogger.

Ni politiker och beslutshavare skall veta att vi gärna ställer upp och berättar vår syn på Internet och hur denna digitala plattform fungerar. Ännu viktigare; vi berättar gärna hur vi ser på Internet, vilka värderingar som styra många av oss och inte minst vi delar gärna med oss idéer på det bästa sättet att stifta lagar inom området.

Min uppmaning till er beslutsfattare och politiker på alla nivåer ta gärna kontakt med mig och andra som mig! Vi finns överallt. Vi är ju era väljare. Ni känner säkert till någon i er omgivning eller så hjälper jag gärna till! Ni skall veta att vi blir alltfler och många av oss känner att ni är på fel väg. Att ni inte riktigt förstår vad som händer. Men vi ställer gärna upp och besvarar alla era frågor.

Hjälps vi bara åt så kommer vi tillsammans att skapa ett öppet och produktivt Internet som vi alla medborgare i detta landet har nytta av! Så det är bara att sätta igång!

söndag 24 oktober 2010

Den sociala sökmaskinen ersätter den digitala

Länge nu har Google varit kungen på sök. De har haft en förkrossande ställning på hur vi hittar material på nätet. Hela Googles sökmaskin är en fantastisk ingenjörsbragd. Allt sköts av automatiska algoritmer på Googles massiva datacenter. Visserligen är det människor som har uppfunnit och förfinat dessa allsmäktiga matematiska formler men sedan tar datorerna över.

Nu börjar andra tjänster sakta men säkert växa fram och kanske rent av hota denna sökgigant. Alltmer av trafiken till olika tjänster på Internet kommer inte längre från Google utan från andra tjänster som Facebook och Twitter.

Istället för att som förut göra en sökning på Google så vänder sig folk till sina sociala nätverk som Facebook, Twitter, LinkedIn. Google står givetvis inte bara och tittar på medan detta händer. De verkar försöka möta dessa social tjänster på olika sätt. Ett sådant lanserades i veckan Google sociala sök på sin nyhetssida. Den nya funktionen på nyhetssöksidan innebär att du kan se vilka nyheter som dina vänner delar med sig av direkt i nyhetssöket. Denna nya funktion kan ses som en fortsättning på deras test med socialt sök på den ordinarie söksidan. I den engelsk språkliga versionen har man sedan snart ett år sedan kunna se vad ens vänner har gjort för sökningar på Google.

Det är inte bara på själva internet-sök som Google utmanas. Googles kassako Google Adwords är får konkurrens. Detta maskinella sätt att lägga ut annonser på deras söksidor samt anslutna webbplatser får konkurrens av mänskliga nätverk som annonsnätverket The Deck. Nätverket The Deck skötts av människor och har inte betalning via klick som Google har utan tar betalt över en viss tidsrymd. Redan idag visar denna nya tjänst över 100 miljoner annonser i månaden.

Det vi ser är alltså att i denna värld av nästan oändlig information går det inte längre att lita på våra maskinella resurser. Hur stora och smarta den än är. Det verkar som om alltfler av oss inte känner längre att maskiner kan leverera den information vi söker utan vi hittar den mycket lättare och bättre tillsammans med våra vänner.

torsdag 14 oktober 2010

It´s about advertising stupid!

Den stora nyheten om Google de senaste dagarna är att det har bilar som kör sig själv. Detta experiment skall ha hållit på i minst i nio månader. Bilarna skall ha kört 160 000 miles och av dem 1 000 miles utan mänsklig inblandning. Allt på vanlig och allmän väg bland andra mer vanliga bilar. Google har lyckats med någon som, vad jag vet, ingen annan har lyckats med. Det är inget mindre än en ingenjörteknisk bragd av stora mått.

Frågan många av oss ställer sig varför gör Google detta? Handlar inte deras affärsmodell om att sälja annonser på nätet? Jag vill hävda att detta experiment handlar om just att öka intäkter för Google. Företaget opererar enligt den väldigt enkla devisen; allt som är bra för Internet är bra för Google. Ju, mer tid vi som vanliga användare finns på Internet desto mer vet Google om oss och desto bättre riktade annonser kan de visa oss. Annonser som är de tjänar pengar på.

En bil som kör sig själv frigör en massa tid för oss. Tid som vi annars hade varit upptagna med själva körandet. Om vi inte kör bilen kommer vi kanske istället att surfa på nätet och vem tjänar mest på det? Dessutom med en djupare kartläggning av miljön runt oss och med en mer förståelse av hur vi kör upplevs Googles egna GPS-system inbyggda i deras operativ-system Android som ett bättre alternativ än konkurrenternas. Tänk om GPS-systemet inte bara säger nästa vänster utan även varnar för att kurvan är lite tvär? När vi nu ändå använder Googles GPS så kan den ju hjälpa oss att hitta till närmaste pizzeria eller hur?

Skall man riktigt dra ut svängarna så vore det inte fräckt att be bilen köra till närmaste pizzeria och den gör det! Vem kommer att sälja annonsen från pizzerian tror ni?