måndag 31 maj 2010

Är Apple Nord-Korea?

Jag har sett att vissa jämför dagens Apple med Nord-Korea. Man hävdar att Apples plattform är lika sluten som den sista totalitära kommunistiska staten i världen. Personligen kan jag tycka att det är lite att trivialisera en av dem mest repressiva diktaturerna i världen men låt oss se om det finns någon substans i kritikers påståenden.

Den första frågan jag ställer är vilken del av Apple är så sluten? Apple som företag är stort och har många olika tjänster. I denna artikel går jag igenom några av dem.

Börjar vi med att titta på OSX själva kärnan i Apples datorer i och med det är deras operativ system så är grunden UNIX. Detta operativsystem är ett av de äldsta som finns och skapades under 60 till 70-talet. Ett operativsystem som till stora delar är helt öppet. Alla förändringar Apple gör där måste man lämna ut till alla andra

Hanteringen av grafiken på skärmen sköts med hjälp av PDF också en öppen standard som ironiskt nog Adobe utvecklade.

Apple utvecklade en egen webbläsare som heter Safari. Själva motorn i programmet heter Webkit. Apple valde att lägga ut denna motorn som open source dvs alla kunde titta på koden och ändra i den. Ett stort företag valde att basera sin nya webbläsare Chrome på denna motor och som ni redan har förstått så var företaget Google.

Själva utskriftsfunktionerna kallas för Cups och kan användas av andra Unix-system. Ni har säkert redan räknat ut att all denna koden är Open Source och kan ses av alla.

Det jag tror man brukar tänka på när man använder liknelsen att Apple skulle vara likt Nord-Korea är iPhone/iPod Touch OS och dess App Store. Där Apple som företag godkänner samtliga applikationer som läggs upp. Det som är lätt att glömma är när App Store lanserades så höjdes det just till skyarna för att vem som helst kunde lägga upp sin applikation där utan kostnad. Det innebär att inte bara de stora programjättarna hade råd att tjäna pengar utan av små oberoende programföretag. Nu 200 000 program senare har det visar sig att många av dessa små företag har kunnat tjäna pengar där. En del rätt mycket pengar till och med.

Stora delar av iPhone OS består av OSX och följaktligen är öppet. Dessutom är det lätt att glömma att Apple är en av de som driver HTML5 som är en öppen standard hårdast.

Motpolen mot "elaka" Apple inom mobilvärlden skulle då vara "goda" Google med sitt mobila operativsystem Android. Det som skall vara bra och göra Google till det goda företaget är att vem som helst kan i princip bygga en mobiltelefon på Android OS. iPhone OS finns ju som bekant bara på Apples egna produkter.

Är allt då så jättebra med denna lösningen. Själva har jag några funderingar. Den första är att Google har inte investerar massor med pengar i Android för att enbart göra något gott. De har gjort en investering och kalkyl som gör att de kan räkna hem sin investering. Google inser att nästa stora marknad för sökannonser finns i våra mobiler och då måste de finnas med där om de skall fortsätta att tjäna pengar. Eftersom de inte själva gör någon hårdvara och tjänar sina pengar på annonserna så kan de ge bort sitt operativsystem. Det har ryktats om att tillverkare till och med kanske får betalt för att använda det. Allt för att Google skall kunna sälja fler annonser och tjäna ännu mer pengar.

När man som Google släpper ett OS fritt och vem som helst kan installera den på många olika sorters hårdvara riskerar man att plattformen fragmenteras. Det är bara att titta på hur Linux marknaden ser ut med sina otaliga olika varianter av operativet. Jag har en snart halvår gammal Android-telefon och den kör en gammal variant av Android. Det finns massor med funktioner i de nyare versionerna av Android som jag inte har. Jag vet inte om den ens går att uppdatera till en nyare version. Google är inte så intresserade av att berätta hur. Inte heller HTC som har gjort telefonen. Snart riskerar man alltså Android marknaden blir väldigt fragmenterad med många olika versioner av Andriod. Det ställer till det för utvecklarna av program till plattformen. De måste förutom att hålla reda på alla olika versioner av telefoner även hålla koll på flera olika versioner av systemet. Det kan resultera att Google och dess samarbetspartners riskerar att få missnöjda kunder som inte förstår varför de inte har den senaste funktionen av Android. När kompisen har den.

Android har sin motsvarighet för Apples Appstore och den heter Android Market. Där kan vem som helst lägga upp program. Det innebär att ingen kontrollerar om programmen har en bra kvalitet. Jag och andra kan vittna om att det finns många dåliga program där och ibland kan det vara svårt att hitta de som är bra. Några gånger har det gått så illa att på Android Market ha funnits direkt skadliga program som har spionerat på telefonen den har installerats på.

Slutligen finns det ännu en aspekt som av någon anledning glöms bort. Google har redan väldigt bra koll på vad vi gör på nätet. Nu vill de utöka sin räckvidd till den mobila webben. Då vet de till och med var du befinner dig på någon meter när.

Avslutningsvis så vill jag med detta inlägg påpeka det enkla faktum att inget företag är av naturen gott eller elakt. Företag är bara intresserade av att tjäna pengar. Företagen försöker hitta på olika sätt att göra just det på olika marknaden med olika strategier. Den produkt som kommer att bli mest spridd är den som konsumenterna gillar mest och köper mest av. Sedan kan vi tycka lite vad vill.

tisdag 25 maj 2010

3 tips för politisk omvärldsbevakning

Jag presenterade i mitt förra inlägg fem sätt som politiker kan synas på Internet. Det var bara några enkla saker man kan tänka på som politiker.

Näst steg för en politiker som vill kommunicera med väljarna borde vara att ta reda på vad som händer. Att se hur ens budskap tas emot av en väljare och andra grupper i samhället. Lyckligtvis finns det redskap för detta och faktiskt behöver de inte kosta något alls.

Ett Statistikverktyg.
Om du har en egen blogg eller på någon form av webbsida måste du ha ett statistikverktyg för dessa sidor. Ett av de mest spridda verktygen är Googles Analytics som givetvis är gratis. Eftersom det är rätt spritt brukar det inte vara några större problem att lägga in den kod som krävs för att verktyget skall fungera på de stora blogg plattformarna.

När det väl är gjort kan du se vilka av dina inlägg som är populära. Du kan se varifrån trafiken kommer både från vilka internetleverantörer samt varifrån geografiskt. Du kan se vilken tid på dygnet som du har flest läsare. Hur länge de stannar samt inte minst hur de navigerar på dina sidor. Med andra ord du kan få reda på mycket om vad besökarna tycker är bra samt mindre bra på dina sidor. Allt för att se till att besökarna får ut det mesta av sitt besök på dina sidor.

TvåVad är viktigt?
Det kan vara en idé att försöka få reda på vad som är viktigt för dina målgrupper. Vilka frågor som är viktiga och vilka som inte är det. Återigen har Google ett fantastiskt verktyg som gör det möjligt att se vad folk söker på. Verktyget som heter Google Insights gör det möjligt för vem som helst att se vad folk söker på. Det som gör verktyget extra intressant är att man kan söka över tid dvs du kan se vad som var populärt för ett eller flera år sedan. Dessutom kan man bryta ner sökningar geografisk och inom olika ämnesområden.

Tre Skrivs det om mig?
Är ju aldrig fel att se om det skrivs om en själv eller den organisation man representerar. Här har faktiskt Google igen några verktyg som löser det åt en. Det första är Google Nyheter som är en tjänst där Google presenterar nyheter från flera hundra nyhetskällor. I sann Google anda är nyheterna givetvis sökbara och själva sökningen kan man spara i RSS-format. Det senare är ett format som gör det möjligt via olika verktyg som Google Reader att via en webb-tjänst få information skickad till dig istället för att behöva surfa runt för att se vad som är nytt.

Ett annat av Google verktyg är bloggsök som gör samma sak som tjänsten nyheter men inom bloggar. Vill man inte använda Google så finns en svensk konkurrent Twingley. Givetvis kan båda verktygen spara sökningar i RSS-format så att du kan snabbt se resultatet på t.ex Google Reader.

Twitter har även den en söktjänst där man kan söka på olika ord och givetvis går även dessa sökningar att spara i RSS-format och läggas in i din RSS-läsare.

Använder du samtliga dessa gratis verktyg så skall du kunna få en bra uppfattning om vad dina väljare och målgrupper tycker om vad du skriver samt vad som är viktigt för dem.

söndag 16 maj 2010

Fem sätt att synas på Internet för politiker

Jag skrev i mitt förra inlägg om att de sociala medierna förändrade den politiska kommunikationen och politikerna måste göra sitt budskap så intressant att vi som medborgare själva letar upp deras budskap. Frågan man som politiker då kanske ställer sig är: Hur blir jag då bäst synlig på nätet? Här nedan presenterar jag fem råd som kan hjälpa till;

ETT Se till att finnas på Twitter och Facebook. Detta rådet kanske inte är någon direkt överraskning. Det är många politiker som redan har sidor på båda tjänsterna men oftast har de missat några enkla funktioner som gör att de kommer att synas mycket bättre. När du väl har satt upp en konto på Facebook se till att skapa en egen personlig adress. Istället för en massa konstiga siffror och andra tecken kan du välja ditt namn efter facebook.com. Vilket du kan göra på följande sida. När det gäller Twitter så är det enklare. Det är nämligen ditt användarnamn som blir adressen efter Twitter.com så välj den noga. Ett tips som gäller Twitter är att fylla i din profil. Innehållet i den syns nämligen när man söker på Google. Lyckas du med det så ökar du väsentligt dina chanser att komma högt upp när folk söker på ditt namn på Google.

TVÅ Tänk sökningar på webben på allt du vad du skriver. Denna enkla lärdom missar förvånansvärt många när de skriver för webben. Alltså vill du att folk skall hitta dig när de söker efter viss information se till att använda det när du skriver rubriker samt i början på brödtexten. Då ökar chansen att just dina sidor dyker upp när folk söker efter saker som är viktiga för dig.

TRE Registrera domäner. Google prioriterar en sidan med en domän som relaterar till innehållet framför en sida med en mer generell domän. Denna bloggen ligger på Googles Blogger plattform men jag använder mitt eget företags domän-namn som adress. Otroligt nog tar inte Google något betalt för detta. Det som kostar är givetvis att jag registrerar domänen men har pratar vi om någon hundralapp per år.

Fyra Länka! Se till att länka i dina texter och i din profil. När du skriver ett inlägg i din blogg eller på Facebbok se till att länka till andra sidor så mycket du kan. Det gäller inte bara till andra sighter och källor. Länka även till tidigare inlägg som du har gjort på din blogg. Försök se till att andra länkar till din blogg. En strategi som Socialdemokraterna har fulländat med sitt nätverk netroots. Google antar nämligen att ju mer länkad en sida är desto mer betydelsefull är den.

FEM Delta i konversationen! De nya sociala medierna handlar om kommunikation och diskussioner. Konversationer och diskussioner är inte svåra att hitta för de finns överallt. Se till att delta i dem! Givetvis så länkar du gärna till dina egna sidor om du känner att det behövs en fördjupning i ett ämne som tas upp. Självklart svarar du alltid på eventuella kommentarer som görs på dina egna sidor.

Dessa fem råd är bara en början på hur man som politiker kan göra sig mer synlig i dessa medier. Givetvis finns det många, många fler.

Det kanske absolut viktigaste rådet jag kan ge är att lägga ner tid och vara uthållig. Skall man lyckas så kan man inte förvänta sig att få resultat direkt. Du måste låta det ta lite tid. Det handlar inte mindre än om att bygga upp ett förtroende till människor du aldrig har träffat. Jobbar du målmedvetet och är ärlig så kommer det att lyckas.