onsdag 31 mars 2010

Sökordsoptimering är faktiskt rätt kul!

Låter kanske lite konstigt att sökordsoptimering kan vara kul men det kan det faktiskt vara och nödvändigt. När 40% av trafiken till ens webbsidor kommer från ett ställe och det är Google som är detta ställe måste man som ansvarig se över hur sidorna uppfattas av tjänsten. Det är detta enkla sammanband som har skapat en stor industri och mängder av dyra konsulter. Det dessa gör kallas för ett finare ord SEO eller sökordsoptimering. Vad dessa konsulter gör är inget hokuspokus även om vissa av dem gärna vill att vi skall tro det. Vad de gör är på ett sätt rätt enkelt de försöker lista ut varför vissa sidor kommer högt upp när man söker på Google och varför andra inte ens finns på första sidan utan tredje.

Många av konsulterna vill gärna påskina att det är mycket hokuspokus och en del av dem garanterar till och med vissa placeringar när man söker på ditt företag. Det senaste exemplet dvs de som garanterar vissa placeringar skall man inte bry sig om för skall sanningen fram så är webben och Googles sökmaskinen ett ständigt föränderligt medium så ingen kan garantera vissa resultat.

Hur gör vi då? Vi som inte har råd att anlita dessa dyra konsulter? Lyckligtvis så finns det vissa enkla råd man kan följa för att få ett bättre resultat på Google.

Det första är att ha ett relevant domännamn för ditt företag eller organisationens namn. Ett exempel är Helsingborgs Stad som kommer högt upp när du söker på ordet helsingborg. Ett av skälen är så enkelt att Google antar att har man domännamnet helsingborg.se så är sökordet relevant för de sidorna. Detta samband gäller även andra ord som namnet på dina produkter. Registrerar du även dem så ökar dina chanser att du ligger bra till när folk söker på dem. Men stanna inte bara där utan registrera även ett domännamn om du har en aktivitet eller kampanj.

Nästa minst lika viktiga steg är att se till att din rubrik är kort och anknyter till ditt domän-namn. Formulerar du dessutom rubriken så att den påminner om ett sökbegrepp så ökar du chanserna att du kommer högt upp när folk söker efter dig. Alltså undvik fiffiga rubriker utan skriv tydliga och enkla som är lätt att förstå. Ytterligare ett knep är att skriva om samma ord i början på brödtexten. Men gör det inte för många gånger för då uppfattar Google det som spam. Slutligen se till att använda de format-mallar som finns. Det är mycket enklare för Google att se vad som är viktigt om man använder dessa nämligen.

En liten teknisk detalj kan vara att skriva en bra sidbeskrivning. Denna text syns normalt inte för besökaren när den väl är på din sida men den syns under själva rubriken på Googles söksida. Är den bra formulerad så ökar du chanserna att en besökare klickar just på din länk. Var du skriver detta varierar i olika verktyg men fältet brukar heta sidbeskrivning eller något liknande.

Sedan är det viktigt att länkar från till och inom din sight har bra namn. Alltså se till att namnet på sidan har något att göra med innehållet på själva sidan och att namnet på länken berättar vart länken tar en besökare. Med andra ord så få "klicka här"-länkar. Använder ni bilder som navigerings-moment så glöm inte att skriva en Alt-text som beskriver bilden och kanske berättar vart en eventuell länk leder.

Detta var bara några få råd på vad man kan göra för att göra sin sidor mer Google-vänliga. Att något väldigt enkelt kan ge resultat har jag själv sett när man ändrat lite på en sida eller lagt till en Alt-text på en bild. Dessutom är jag själv förvånad hur få som gör dessa enkla saker.

Slutligen det är viktigt att hela tiden tänka på dessa enkla råd på vad man än producerar på webben. Det är så lätt att glömma tänka på dessa råd när man skriver en liten nyhet på en sida men dessa sidor är minst lika viktiga som de mer statistiska. Google blir allt duktigare på att uppdatera sin sökresultat i tid. Det innebär ju att Google besökare dina sidor oftare och indexerar även din nyhetssidor. Det gäller alltså att inte glömma dessa sidor när man funderar på sökordsoptimering för det kan vara en av de viktigaste inkörsportarna till dina sidor.

torsdag 18 mars 2010

Facebook!

Jag har de senaste senaste dagarna sett rätt intressant statistik om Facebook. Den första var att webbplatsen var den mest besökta i Stor-Britanninen och kort därefter även USA. Alltså Facebook är mer välbesökt än alla sökmaskiners moder Google! Som om det inte vore nog presenterade Simon Sundén på sin blogg likadana otroliga siffror på hur Facebook användandet ser ut i Sverige.

Det börjar med rubriken på hans blogg-inlägg "Facebook Sverige 2010 – 1,2 miljoner nya medlemmar på 10 månader". Det innebär alltså 120 000 nya medlemmar i månaden. Det motsvara en hel Helsingborgs kommun i månaden. Även om det är stora siffror så är det en annan sak som jag fortfarande inte förstår och det är åldersspridningen. Normalt har det ju varit så att när vi vuxna går in i en tjänst så lämnar de yngre till något annat mer hippt. Facebook däremot så stannar ungdomarna kvar trots at vi gamlingar håller på att bli en majoritet.

En orsak är väl den så kallade nätverkseffekten med andra ord desto fler som är med i en tjänst desto värdefullare blir den. OCh de som redan har tjänsten övertalar sin vänner som inte är med att gå med. Deltagarna blir alltså säljare och ambassadörer för tjänsten. Det är denna lagen som göder Facebooks explosionsartade utveckling. Denna effekten gör dessutom att trösklen att överge tjänsten blir bara högre och högre för att alla andra där. Det är ju inte så roligt att lämna en tjänst där alla andra är för något som kanske bara några få är eller hur?

Dessa två effekter gör tillväxten ännu större och gör det oehört svårt för någon annan att hota den dominerande aktören. Vi ser det på Facebooks utveckling men även på andra områden. Ett av de mest klassiska exemplen är Operativsystem, där Microsoft fortfarande dominerar. Det är därför många nya tjänsten som en potential att ta en marknad satsar på att bli stora snabbt. Ett sådant exempel är lokaliseringstjänsten Foursquare. De som alla andra vet att lyckas man bli dominerande på en kort tid inom ett område så kommer intäkterna. Facebook börjar nå den punkten nu att intäkterna kommer. Har sett att man beräknar att i år kommer Facebook att ha en miljard i intäkter och den siffran kommer garanterat att öka. Det förstår man när man tittar på Simon Sundéns siffror. Det finns ingen annan plattform där man når en så stor andel av Sveriges befolkning. Visste du att man når över 80% av folk mellan 13-25 år. Det är först vid 38 års ålder som det går under 50% av svenska befolkningen.

Nu är det inte bara reklamintäkterna som kommer att bli stora tror jag utan Facebook är redan den största spelplattformen. Farmville har 22 901 558 fans. Det är det största online spelet överhuvudtaget. Med detta spelet och andra följer betalningssystem. Dessa system kommer även att kunna användas på andra ställen på nätet utanför Facebook.

Att veta att du verkligen är du och ingen annan blir allt viktigare på Internet när vi gör alltmer av det vardagliga på nätet. De system som har funnit fram tills rätt nyligen har varit svåra att för oss som vanliga medborgare att använda. Detta insåg snabbt Facebook och startade sin tjänst Facebook connect. Där Facebook går i god för att du är den du säger du är. Du har ju ingen anledning att ljuga då förlorar du ju alla dina vänner på Facebook och det vill väl ingen riskera att vara utanför den gemenskapen eller hur?

Facebook har alltså alla chanser att förutom vara det stora system som sköter identifikationen på Internet och då menar jag inte bara olika webbtjänster. Nä, snart kommer du att kunna sköta många kommunala och statliga tjänster via Facebook. Det kommer vi som medborgare att kräva och det är väldigt enkelt, mycket enklare, för IT-avdelningarna att sätta upp tjänster mot Facebook än mot andra mer traditionella system. Dessutom så kommer vi att sköta betalningar på Internet via vår Facebook-konto. Det är ju där vi spenderar mesta delen av vår tid på Internet eller hur?

Facebook kommer alltså vara vårt ID-kort på webben samt vår on-line bank. Ja, det är bara en tidsfråga innan vi kan betala våra räkningar och annat via Facebook eller någon av deras samarbetspartners.

Det tredje och förmodligen den största intäkskällan är ju reklam. När tjänsten har en sådan stpr andel av befolkningen så kommer företagen att tävla om att köpa reklam där.Dessutom så kan ju företagen rikta reklamen mot väldigt specifika grupper. Du har ju själv berättat var du bor, vilket kön du har, när du är född om du är gift osv ovs. Dessutom så vet de vilka Fan pages du är med i och sist men inte minst så kollar de vilka ord du använder när du kommunicerar. Alla dessa faktorer är ju inte annat en enda stor våt dröm för en marknadsförare. Det skall bli intressant och se när Facebook går om det största reklammediet av idag dvs Google.

När man sitter på dessa tre intäktsområden så kommer man att får stora intäkter och tjäna mycket pengar. Ungefär som Google gör idag. Att Facebook som Simon har visat är en dominerande aktör på Internet. Det är säkert. Men lika säkert är att snart kommer det en annan tjänst. En tjänst som gör Facebook så 2010! ;)

tisdag 9 mars 2010

Ipad del tre

Hade faktiskt inte tänkt att skriva ett inlägg till om Apples iPad men så tipsade Joakim Jardenberg om en artikel i Aftonbladet där man sågar dagens läsplattor.

Artikeln är en rolig och bitvis elak recension på de läsplattor som finns idag och författaren totalsågar hela konceptet med läsplattor eller vad säger ni om följande citat;

"Med största sannolikhet är läsplattan den största återvändsgränd som den skrivna texten befunnit sig i sen den sista gotländska runstenen ristades någon gång på 1600-talet."

Personligen tycker jag han gör några logiska misstag. Man kan inte såga ett helt nytt segment på grund av tidigt hopsnickrade lösningar. De läsplattor som finns nu är absolut inte perfekta och jag skulle nog inte köpa en. Kanske om jag var en student för det hade varit mycket värt att slippa släpa på en tung samling böcker. Men som privatperson av idag ser jag inte mycket nytta med dagens läsplattor. Samtidigt dessa är tidiga versioner av en helt ny kategori av apparater. Det kommer att utvecklas och förfinas så att de en dag kanske rent av är användbar. ;)

När det skapas nya medier så applicerar man alltför ofta gamla paradigmer på detta nya. Ett känt exempel är när TV:n kom. När man skulle skapa program till denna nya kanal filmade man teaterstycken och då menar jag bokstavligt man satte en kamera och filmade ett stycke. Det tog ett tag innan man upptäckte att man kunde flytta kameran för att få olika vinklar och man kunde klippa i handlingen så att fick dramaturiska effekter som inte var möjligt med teaterstycken. Det tog alltså ett tag innan TV-programmen hittade sin nuvarande form. Jag är övertygad e-böckerna kommer att gå igenom samma process. Det kommer att ta ett tag innan denna nya plattform hittar sin form. En form som utnyttjar denna nya plattform på ett sätt som ingen vanlig analog bok kan.

Det är denna nya form av nästa version av e-böcker som jag är övertygad om att Apple siktar på. De har ju byggt en plattform som utan vidare klarar av mycket mer multimedialt innehåll än någon av dagens läsplattor kan. Apples framgång kommer till stor del att bero på det innehåll som andra än Apple skapar. Jag nämnde i ett tidigare inlägg om hur en del förlag visar vad för applikationer som är möjliga med iPad. Nu gäller det bara för för de som skapar innehåll att skapa dem för iPad.

torsdag 4 mars 2010

Del två av iPad bloggpost

Vad man än säger så har Apples lansering av iPad rört om i grytan. Kan väl inte vara en slump att så många har levererat sina egna läsplattor eller hur? Även om många klassificerar iPad som en läsplatta så är den inte det, åtminstone inte i första hand. Inte om man menar en som bara visar svartvit text på en skärm. Jag tror att Apple, igen, försöker Apple skapa en ny marknad och ny nisch. Apple har som mål att lyfta de elektroniska böckerna till nästa steg. E-böcker som har mer av den multimedialt innehåll som plattformen är kapabel till. iPad har ju till skillnad från de flesta andra läsare en bra färgskärm och en rejäl processor som enkelt klarar av rörlig bild. Det börjar nu att dyka upp en del videos som visar hur en bok kan se ut när man verkligen använder hela iPads kapacitet.

Dessa olika demos visar dessutom en av de mest kritiska faktorerna som måste finnas om iPad skall bli en framgång. Det handlar nämligen inte om hårdvara eller om Apple har gjort en bra mjukvara. Det handlar om vilket unikt innehåll som plattformen kan erbjuda.

Det är nog därför det rapporteras på olika sighter att Steve Jobs själv är ute och säljer in iPad bland nyhetsföretag och stora bokförlag. Han vet att skall iPad lyckas så måste den erbjuda ett innehåll som gör att man vill köpa den bara för det. Men det är ingen Steve Jobs med hatten i hand som snällt ber dem att utveckla applikationer för sin iPad. Han har tio miljarder skäl bakom sig när han träffar de stora bokförlagen. Jag tänker givetvis på att Apple i dagarna sålde sin tio miljarde låt via sin online affär Itunes. Apple är en av världens mäktigaste innehålls aktörer. Apple iTunes är den största leverantör av musik i USA. Det innebär att de är större på att leverera musik till oss kunder än världens största detaljkedja Walmart. Dessa fakta känner de förlag som Jobs uppvaktar till. De vet att Apple och Jobs erbjuder en väldigt stor marknad med kunder som är vana att köpa innehåll elektroniskt och dessa kunder gör det regelbundet. Samtidigt så sätter de sig i Apples knä för Apple ställer krav på förlagen.

Avslutningsvis så slutar jag lite där jag börjar med alla dess demos som visar på nya sätt som publicister kommer att använda iPad. Kommer hälften av dessa demos, skall vi kalla det interaktiva böcker, så kommer en helt ny kategori av applikationer och uttryckssätt att skapas. Äntligen kan man säga för det har sagts många gånger de senaste tio åren att liknande applikationer skulle komma. Men nu är tekniken kanske till slut på plats och det viktigaste det finns kreatörer som kan skapa dem. Hur som helst kommer det verkligen att bli intressant att följa vad som kommer att ske när iPad väl lanseras.