torsdag 25 november 2010

iPad satsningar kanske blir en succé?

Det skrivs mycket nu mycket om Apples iPad och de satsningar som många medieföretag gör på plattformen. Det går ju inte många timmar innan något nytt medieföretag skall lansera en App för sin tidning.

Det är många som är skeptiska till alla dessa satsningar. En av dem som verkar har funderat mest är den alltid digitalt närvarande Joakimm Jardenberg som har gjort ett inlägg på sin blogg "For the record: om iPad i Sverige". I inlägget konstaterar han själv att användandet har gått ner för hans egen del och därför ställer han sig tveksam till de prognoser som t.ex DN räknar med.

När jag läser kritik mot de olika mediebolagens satsningar på Appar till iPaden så tycker jag de missar några faktorer som kan vara viktiga att fundera över. Den första är att än så länge har ju iPaden faktiskt inte ens lanserats i Sverige. Användarna i Sverige är ju med Jardenbergs egna ord teknikälskare. De som alltid köper nya prylar för att de har ett intresse samt inte minst har råd. Knappast en representativ grupp eller hur? När väl iPaden lanseras i Sverige kommer med all säkerhet helt andra grupper att köpa den och dessa människor kommer att använda den på ett helt annat sätt än dagens mer teknikmogna gör.

Apropå tekniken så är ju dagens iPad bara första versionen av en helt ny plattform. Det ryktas ju redan om en version två som bör lanseras senast nästa sommar. Generation två eller tre av iPaden kommer antagligen att vara så mycket mer spännande och ha många fler funktioner än dagens. Jämför bara dagens version fyra av iPhone med den första. Det är ju en gigantisk skillnad. Inte minst i mjukvaran.

Hur som helst dessa nya grupper av användare som kommer att köpa iPad när den lanseras i Sverige kan komma vilja ha material och media på ett enklare sätt än dagens användare. De är inte så intresserade och framförallt inte alls så kunniga som dagens teknikälskare. En App med hela tidningens innehåll, tydligt strukturerat på ett snyggt sätt kan ju vara något de är beredda att betala för av ren bekvämlighet.

Ytterligare en faktor som man aldrig skall underskatta är själva presentationen av innehållet. Det är ju trotsallt så att layout och design är folk beredda att betala för. Apple själva har ju lyckats ta ut en snygghets- och användar-premie under många år. Varför skulle inte folk vara beredda att betala en liknande premie för media oxå? Titta bara på följande skärmdumpar på Sköna hems nya App.

Det jag menar är att det är för tidigt att räkna ut satsningar som många medieföretag gör på Ipad som en plattform. Det kan faktiskt vara så att Appar för iPaden blir en succé. Det kan vara många teknikovana som uppskattar enkelheten och tryggheten att hitta hela sin tidning på ett ställe är beredde att betala en slant för det. Sedan tror jag inte heller att Apparna ensamt kommer att "rädda" medieföretagen men de kan komma att bli en betydande intäktskälla. Apparna kan komma att bli det vanligaste sättet att för många att konsumera sin digitala dagstidning.

1 kommentar:

  1. Jag säger inte att det inte kan bli en hit, eller iaf en hit på sikt - hoppas det framgår. Det jag varnar lite för är den enorma hype-maskin som är igång och som får många företag att sluta tänka. Alls.

    SvaraRadera