torsdag 14 oktober 2010

It´s about advertising stupid!

Den stora nyheten om Google de senaste dagarna är att det har bilar som kör sig själv. Detta experiment skall ha hållit på i minst i nio månader. Bilarna skall ha kört 160 000 miles och av dem 1 000 miles utan mänsklig inblandning. Allt på vanlig och allmän väg bland andra mer vanliga bilar. Google har lyckats med någon som, vad jag vet, ingen annan har lyckats med. Det är inget mindre än en ingenjörteknisk bragd av stora mått.

Frågan många av oss ställer sig varför gör Google detta? Handlar inte deras affärsmodell om att sälja annonser på nätet? Jag vill hävda att detta experiment handlar om just att öka intäkter för Google. Företaget opererar enligt den väldigt enkla devisen; allt som är bra för Internet är bra för Google. Ju, mer tid vi som vanliga användare finns på Internet desto mer vet Google om oss och desto bättre riktade annonser kan de visa oss. Annonser som är de tjänar pengar på.

En bil som kör sig själv frigör en massa tid för oss. Tid som vi annars hade varit upptagna med själva körandet. Om vi inte kör bilen kommer vi kanske istället att surfa på nätet och vem tjänar mest på det? Dessutom med en djupare kartläggning av miljön runt oss och med en mer förståelse av hur vi kör upplevs Googles egna GPS-system inbyggda i deras operativ-system Android som ett bättre alternativ än konkurrenternas. Tänk om GPS-systemet inte bara säger nästa vänster utan även varnar för att kurvan är lite tvär? När vi nu ändå använder Googles GPS så kan den ju hjälpa oss att hitta till närmaste pizzeria eller hur?

Skall man riktigt dra ut svängarna så vore det inte fräckt att be bilen köra till närmaste pizzeria och den gör det! Vem kommer att sälja annonsen från pizzerian tror ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar