söndag 24 oktober 2010

Den sociala sökmaskinen ersätter den digitala

Länge nu har Google varit kungen på sök. De har haft en förkrossande ställning på hur vi hittar material på nätet. Hela Googles sökmaskin är en fantastisk ingenjörsbragd. Allt sköts av automatiska algoritmer på Googles massiva datacenter. Visserligen är det människor som har uppfunnit och förfinat dessa allsmäktiga matematiska formler men sedan tar datorerna över.

Nu börjar andra tjänster sakta men säkert växa fram och kanske rent av hota denna sökgigant. Alltmer av trafiken till olika tjänster på Internet kommer inte längre från Google utan från andra tjänster som Facebook och Twitter.

Istället för att som förut göra en sökning på Google så vänder sig folk till sina sociala nätverk som Facebook, Twitter, LinkedIn. Google står givetvis inte bara och tittar på medan detta händer. De verkar försöka möta dessa social tjänster på olika sätt. Ett sådant lanserades i veckan Google sociala sök på sin nyhetssida. Den nya funktionen på nyhetssöksidan innebär att du kan se vilka nyheter som dina vänner delar med sig av direkt i nyhetssöket. Denna nya funktion kan ses som en fortsättning på deras test med socialt sök på den ordinarie söksidan. I den engelsk språkliga versionen har man sedan snart ett år sedan kunna se vad ens vänner har gjort för sökningar på Google.

Det är inte bara på själva internet-sök som Google utmanas. Googles kassako Google Adwords är får konkurrens. Detta maskinella sätt att lägga ut annonser på deras söksidor samt anslutna webbplatser får konkurrens av mänskliga nätverk som annonsnätverket The Deck. Nätverket The Deck skötts av människor och har inte betalning via klick som Google har utan tar betalt över en viss tidsrymd. Redan idag visar denna nya tjänst över 100 miljoner annonser i månaden.

Det vi ser är alltså att i denna värld av nästan oändlig information går det inte längre att lita på våra maskinella resurser. Hur stora och smarta den än är. Det verkar som om alltfler av oss inte känner längre att maskiner kan leverera den information vi söker utan vi hittar den mycket lättare och bättre tillsammans med våra vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar