söndag 12 september 2010

Musik har fel pris

Det behöver inte upprepas om att musikindustrin har gått igenom en fullkomlig revolution de senaste tio åren. Nu är så jag gammal att jag minns när det inte ens fanns en radiokanal som bara spelade musik. När det enda sättet att få ny musik var att köpa en LP-skiva eller kopiera kassett-band som man lånat från en kompis.

Musik när jag växte upp var alltså en bristvara och var följaktligen prissatt enligt det. Vi hade ju ingen annanstans att få tag i musiken. Skulle vi inte köpa musiken så var det bara att kopiera kompisens LP-skiva eller kassettband. Ett alternativ som successivt försämrade ljudkvaliten.

En revolution senare så har vi ett flertal radiokanaler som bara spelar musik dygnet runt. Men den största förändringen är ju Internet med musikaffärer som har miljontals-titlar eller som har strömmande tjänster som Spotify. Musik är inte längre en bristvara utan det finns överallt och alltid.

Denna stora förändring verkar inte alltid ha sjunkit in hos aktörerna inom branschen. Artisten Magnus Uggla klagade för ett tag sedan på den dåliga ersättningen han fick från Spotify. Men Spotify kan ju inte jämföras med en skivaffär eller ens en radiostation. Det är ett nytt medium i denna värld av överflöd.

Ingen artist eller musikförlag skall tro att man kan tjäna några stora pengar med hjälp av Spotify eller Youtube. Dessa två kanaler är ju bara marknadsföringsinstrument. De skall bara väcka intresse och förhoppningsvis få oss lyssnare till andra kanaler där intäkten finns. Även dessa andra kanaler som iTunes Music Store skall ses i ljuset av en värld med överflöd. Det går alltså inte länge att sätta ett pris som baserades på en värld av knapphet.

Den revolution som musik industrin har gått igenom kommer samtliga stora industrier och organisationer även att få känna på. Skall man som organisation och företag överleva i denna värld av överflöd gäller de att gå från en prissättning baserad på knapphet till en baserad på att ens produkter finns överallt och alltid. Lyckas man inte med det så kommer man snabbt att bli utkonkurrerad och irrelevant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar