tisdag 25 maj 2010

3 tips för politisk omvärldsbevakning

Jag presenterade i mitt förra inlägg fem sätt som politiker kan synas på Internet. Det var bara några enkla saker man kan tänka på som politiker.

Näst steg för en politiker som vill kommunicera med väljarna borde vara att ta reda på vad som händer. Att se hur ens budskap tas emot av en väljare och andra grupper i samhället. Lyckligtvis finns det redskap för detta och faktiskt behöver de inte kosta något alls.

Ett Statistikverktyg.
Om du har en egen blogg eller på någon form av webbsida måste du ha ett statistikverktyg för dessa sidor. Ett av de mest spridda verktygen är Googles Analytics som givetvis är gratis. Eftersom det är rätt spritt brukar det inte vara några större problem att lägga in den kod som krävs för att verktyget skall fungera på de stora blogg plattformarna.

När det väl är gjort kan du se vilka av dina inlägg som är populära. Du kan se varifrån trafiken kommer både från vilka internetleverantörer samt varifrån geografiskt. Du kan se vilken tid på dygnet som du har flest läsare. Hur länge de stannar samt inte minst hur de navigerar på dina sidor. Med andra ord du kan få reda på mycket om vad besökarna tycker är bra samt mindre bra på dina sidor. Allt för att se till att besökarna får ut det mesta av sitt besök på dina sidor.

TvåVad är viktigt?
Det kan vara en idé att försöka få reda på vad som är viktigt för dina målgrupper. Vilka frågor som är viktiga och vilka som inte är det. Återigen har Google ett fantastiskt verktyg som gör det möjligt att se vad folk söker på. Verktyget som heter Google Insights gör det möjligt för vem som helst att se vad folk söker på. Det som gör verktyget extra intressant är att man kan söka över tid dvs du kan se vad som var populärt för ett eller flera år sedan. Dessutom kan man bryta ner sökningar geografisk och inom olika ämnesområden.

Tre Skrivs det om mig?
Är ju aldrig fel att se om det skrivs om en själv eller den organisation man representerar. Här har faktiskt Google igen några verktyg som löser det åt en. Det första är Google Nyheter som är en tjänst där Google presenterar nyheter från flera hundra nyhetskällor. I sann Google anda är nyheterna givetvis sökbara och själva sökningen kan man spara i RSS-format. Det senare är ett format som gör det möjligt via olika verktyg som Google Reader att via en webb-tjänst få information skickad till dig istället för att behöva surfa runt för att se vad som är nytt.

Ett annat av Google verktyg är bloggsök som gör samma sak som tjänsten nyheter men inom bloggar. Vill man inte använda Google så finns en svensk konkurrent Twingley. Givetvis kan båda verktygen spara sökningar i RSS-format så att du kan snabbt se resultatet på t.ex Google Reader.

Twitter har även den en söktjänst där man kan söka på olika ord och givetvis går även dessa sökningar att spara i RSS-format och läggas in i din RSS-läsare.

Använder du samtliga dessa gratis verktyg så skall du kunna få en bra uppfattning om vad dina väljare och målgrupper tycker om vad du skriver samt vad som är viktigt för dem.

2 kommentarer:

  1. Ett alternativ till Google Nyheter är Silobreaker som har fler källor och fler filterings-och analysfunktioner, www.silobreaker.se

    SvaraRadera
  2. Jo, det finns många bra tjänster och jag tackar för tipset.

    SvaraRadera