måndag 26 april 2010

Politiken måste komma till oss!

Jag skrev i mitt förra inlägg om hur de politiska partierna utbildar sin aktiva i hur man hanterar bloggar och Facebook. Jag påpekade då ett enligt min mening glömmer man att berätta för dem hur annorlunda dessa medier fungerar om man jämför med de mer traditionella. Risken partierna tar är att dessa människor kommer att kastas ut en en okänd värld som de inte känner till och inte kan hantera. De kommer antagligen att trampa i klaveret och det verkar inte finnas någon organisation som stödjer dem i denna läroprocessen.

Ovanstående problem är enkla att lösa och jag tror att man kommer att lära sig hantera dem. Samtidigt är övertygad om att de politiska organisationerna kommer att stå för större utmaningar än att utbilda sina medlemmar i hur man hanterar dessa nya medier. Dessa organisation måste lära sig, precis som företag, att bli intressanta för oss som medborgare och konsumenter. I denna nya mediavärld kan man nämligen inte förvänta sig att någon skall lyssna på ens budskap. Även om man gör allt rätt och paketerar informationen på ett optimalt sätt.

Det nya är nämligen att budskapet måste vara så intressant att det slår igenom det tusentals andra budskap som vi översköljs på Internet och andra plattformar. Jag ser på mig själv, jag prenumererar på 296 olika bloggar, läser mängder med mejl både privat och på jobbet samt inte minst går igenom säkert fyra till fem hundra Twitter-inlägg på en dag. Följaktligen läser jag sällan tidningar eller tittar på de stora nyhetsprogrammen på TV. Jag förväntar mig mer och mer att det som är intressant för mig kommer till mig. Jag märker dessutom att ett budskap måste dyka upp flera gånger innan jag uppmärksammar det. Dyker det bara upp en gång så är det inte tillräckligt viktig för en diskussion och budskapet måste starta en diskussion! Det är den tredje saken som jag har uuptäckt. Även om själva budskapet är intressant så räcker det inte längre. Det är diskussionen som följer som gör att budskapet fastnar och blir intressant. Det kräver att rätt personer deltar i diskussionen. Personer som jag respekterar och lite på.

Uppfylls inte samtliga dessa krav som jag har nämnt kommer ett budskap snabbt att sorteras bort och glömmas. Inte bara av mig utan av en allt större del av befolkningen. De räcker alltså inte för de politiska partierna att utbilda sin politiker i hur man hanterar en blogg eller lägger upp en Facebook-sida. Även om det är ett steg på vägen så räcker det inte ens att man lär hur man kommunicerar på dessa plattformar. Skall man nå fram med sitt buskap måste det vara tillräckligt intressant för det skall söka upp mig och inte minst diskuteras bland de människor som jag respekterar. Det är den verkligen utmaningen för dagens politiska organisationer och det arbetssättet kommer att ställa andra krav på hur organisationer arbetar. Men det är en helt annan historia. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar