onsdag 31 mars 2010

Sökordsoptimering är faktiskt rätt kul!

Låter kanske lite konstigt att sökordsoptimering kan vara kul men det kan det faktiskt vara och nödvändigt. När 40% av trafiken till ens webbsidor kommer från ett ställe och det är Google som är detta ställe måste man som ansvarig se över hur sidorna uppfattas av tjänsten. Det är detta enkla sammanband som har skapat en stor industri och mängder av dyra konsulter. Det dessa gör kallas för ett finare ord SEO eller sökordsoptimering. Vad dessa konsulter gör är inget hokuspokus även om vissa av dem gärna vill att vi skall tro det. Vad de gör är på ett sätt rätt enkelt de försöker lista ut varför vissa sidor kommer högt upp när man söker på Google och varför andra inte ens finns på första sidan utan tredje.

Många av konsulterna vill gärna påskina att det är mycket hokuspokus och en del av dem garanterar till och med vissa placeringar när man söker på ditt företag. Det senaste exemplet dvs de som garanterar vissa placeringar skall man inte bry sig om för skall sanningen fram så är webben och Googles sökmaskinen ett ständigt föränderligt medium så ingen kan garantera vissa resultat.

Hur gör vi då? Vi som inte har råd att anlita dessa dyra konsulter? Lyckligtvis så finns det vissa enkla råd man kan följa för att få ett bättre resultat på Google.

Det första är att ha ett relevant domännamn för ditt företag eller organisationens namn. Ett exempel är Helsingborgs Stad som kommer högt upp när du söker på ordet helsingborg. Ett av skälen är så enkelt att Google antar att har man domännamnet helsingborg.se så är sökordet relevant för de sidorna. Detta samband gäller även andra ord som namnet på dina produkter. Registrerar du även dem så ökar dina chanser att du ligger bra till när folk söker på dem. Men stanna inte bara där utan registrera även ett domännamn om du har en aktivitet eller kampanj.

Nästa minst lika viktiga steg är att se till att din rubrik är kort och anknyter till ditt domän-namn. Formulerar du dessutom rubriken så att den påminner om ett sökbegrepp så ökar du chanserna att du kommer högt upp när folk söker efter dig. Alltså undvik fiffiga rubriker utan skriv tydliga och enkla som är lätt att förstå. Ytterligare ett knep är att skriva om samma ord i början på brödtexten. Men gör det inte för många gånger för då uppfattar Google det som spam. Slutligen se till att använda de format-mallar som finns. Det är mycket enklare för Google att se vad som är viktigt om man använder dessa nämligen.

En liten teknisk detalj kan vara att skriva en bra sidbeskrivning. Denna text syns normalt inte för besökaren när den väl är på din sida men den syns under själva rubriken på Googles söksida. Är den bra formulerad så ökar du chanserna att en besökare klickar just på din länk. Var du skriver detta varierar i olika verktyg men fältet brukar heta sidbeskrivning eller något liknande.

Sedan är det viktigt att länkar från till och inom din sight har bra namn. Alltså se till att namnet på sidan har något att göra med innehållet på själva sidan och att namnet på länken berättar vart länken tar en besökare. Med andra ord så få "klicka här"-länkar. Använder ni bilder som navigerings-moment så glöm inte att skriva en Alt-text som beskriver bilden och kanske berättar vart en eventuell länk leder.

Detta var bara några få råd på vad man kan göra för att göra sin sidor mer Google-vänliga. Att något väldigt enkelt kan ge resultat har jag själv sett när man ändrat lite på en sida eller lagt till en Alt-text på en bild. Dessutom är jag själv förvånad hur få som gör dessa enkla saker.

Slutligen det är viktigt att hela tiden tänka på dessa enkla råd på vad man än producerar på webben. Det är så lätt att glömma tänka på dessa råd när man skriver en liten nyhet på en sida men dessa sidor är minst lika viktiga som de mer statistiska. Google blir allt duktigare på att uppdatera sin sökresultat i tid. Det innebär ju att Google besökare dina sidor oftare och indexerar även din nyhetssidor. Det gäller alltså att inte glömma dessa sidor när man funderar på sökordsoptimering för det kan vara en av de viktigaste inkörsportarna till dina sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar