torsdag 4 mars 2010

Del två av iPad bloggpost

Vad man än säger så har Apples lansering av iPad rört om i grytan. Kan väl inte vara en slump att så många har levererat sina egna läsplattor eller hur? Även om många klassificerar iPad som en läsplatta så är den inte det, åtminstone inte i första hand. Inte om man menar en som bara visar svartvit text på en skärm. Jag tror att Apple, igen, försöker Apple skapa en ny marknad och ny nisch. Apple har som mål att lyfta de elektroniska böckerna till nästa steg. E-böcker som har mer av den multimedialt innehåll som plattformen är kapabel till. iPad har ju till skillnad från de flesta andra läsare en bra färgskärm och en rejäl processor som enkelt klarar av rörlig bild. Det börjar nu att dyka upp en del videos som visar hur en bok kan se ut när man verkligen använder hela iPads kapacitet.

Dessa olika demos visar dessutom en av de mest kritiska faktorerna som måste finnas om iPad skall bli en framgång. Det handlar nämligen inte om hårdvara eller om Apple har gjort en bra mjukvara. Det handlar om vilket unikt innehåll som plattformen kan erbjuda.

Det är nog därför det rapporteras på olika sighter att Steve Jobs själv är ute och säljer in iPad bland nyhetsföretag och stora bokförlag. Han vet att skall iPad lyckas så måste den erbjuda ett innehåll som gör att man vill köpa den bara för det. Men det är ingen Steve Jobs med hatten i hand som snällt ber dem att utveckla applikationer för sin iPad. Han har tio miljarder skäl bakom sig när han träffar de stora bokförlagen. Jag tänker givetvis på att Apple i dagarna sålde sin tio miljarde låt via sin online affär Itunes. Apple är en av världens mäktigaste innehålls aktörer. Apple iTunes är den största leverantör av musik i USA. Det innebär att de är större på att leverera musik till oss kunder än världens största detaljkedja Walmart. Dessa fakta känner de förlag som Jobs uppvaktar till. De vet att Apple och Jobs erbjuder en väldigt stor marknad med kunder som är vana att köpa innehåll elektroniskt och dessa kunder gör det regelbundet. Samtidigt så sätter de sig i Apples knä för Apple ställer krav på förlagen.

Avslutningsvis så slutar jag lite där jag börjar med alla dess demos som visar på nya sätt som publicister kommer att använda iPad. Kommer hälften av dessa demos, skall vi kalla det interaktiva böcker, så kommer en helt ny kategori av applikationer och uttryckssätt att skapas. Äntligen kan man säga för det har sagts många gånger de senaste tio åren att liknande applikationer skulle komma. Men nu är tekniken kanske till slut på plats och det viktigaste det finns kreatörer som kan skapa dem. Hur som helst kommer det verkligen att bli intressant att följa vad som kommer att ske när iPad väl lanseras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar