måndag 13 juli 2009

Kommunikation inte marknadsföring

Jag satt precis och tittade på Evians nya reklamfilm som finns på Youtube. Filmen har visats över fem miljoner gånger när detta inlägg skrivs och då lades den upp den förste juli! Jag tycker det är rätt fantastiskt att så många av oss väljer frivilligt att titta på en reklamfilm. När vi annars brukar gå på toaletten eller byta kanal när det visas i andra medium.

Samtidigt visar detta och andra exempel som Dove att man kan nå sin publik på ett helt annat sätt än det som stod tills bud fram till helt nyligen. Det behöver inte ens vara ett reklambudskap rakt av. Svensk fastighetsförmedlning och Seven Eleven har gjort små program till iPhonen som har laddats ner åtskilliga gånger. Tar man Seven Elevens lilla program så visar den närmaste affär men man får även erbjudanden unika för iPhone.

Jag läst nyligen om den tyska skallertidningen Bild hade kommit på ett nytt sätt att föra en dialog med sin läsare. Jeff Jarvis träffade för ett år sedan Kai Diekmann utgivare för tidningen. Kai berättade då hur man läsarna kunde bidra med innehåll till tidningen med hjälp av MMS. De foton som tidningen använde betalade man för. Jeff frågade då varför man inte använde video och visade den billiga videokameran Flip. Nu fanns den inte utanför USA när diskussionen tog plats. Det visade sig att Kai köpte in ett antal kameror och gick till en tillverkare. Resultet blev en Bild-kamera för 69€ som har sålts över 21 000 exemplar! Finessen är att samtliga kameror har en inbyggd programvara som gör det lätt att ladda upp filmer till, just det, Bilds egna servrar.

Skall man kommunicera med sina kunder går det inte längre att köpa lite plats i media och hoppas att någon läser budskapet. Den reklam eller PR-byrå som bara föreslår det skall man lämna. Det handlar numera om att kommunicera med sina kunder via andra media. Media som är till nytta för kunderna och som de kan dela med sig till andra.

lördag 4 juli 2009

Sett men ej förstått

Har följt lite vad som har hänt i Almedalen och är lite fascinerad faktiskt. Det var många som tippade att Piratpartiets framgångar i EU-valet skulle få genomslag i den politiska debatten. Men vad jag har läst så verkar det som om de etablerade partierna inte riktigt förstått vad som hände.

KD-ledaren Göran Hägglund raljerade över Pirate Bay och Piratpartiet att upphovsmännen måste få betalt. Precis som om det var därför jag röstade på partiet och inte borgerligt som jag alltid har gjort förut!

Tror man fortfarande från de borgerliga partiern att den största frågan för vårt val av partiet var att ladda ner musik och film gratis funderar jag på om man medvetet misstolkar alla vi som röstade på Piratpartiet eller så är man inte alls ute på Internet och följer vad som händer. Själv hoppas jag det finns en tredje förklaring för dessa två gör mig lika oroad.

Misstolkar man medvetet så sitter det politiska etablissemanget så djupt i upphovsindustrins klor att man inte längre kan tolka ett stort folkligt missnöje. Å andra sidan är man inte ute och samlar information via nätet så missar det politiska etablissemanget en av de största arenorna för den moderna politiska debatten.

Själv hoppas jag verkligen att det finns en tredje förklaring. Annars kan det gå illa för vår kära demokrati. Ett politiskt ledarskift som är i så otakt med en allt större del av medborgarnas värderingar och rättsuppfattning kommer att fatta beslut som inte förstås och efterföljs.