torsdag 14 maj 2009

Darrar fortfarande lite

Ibland inser man hur beroende man är av nätet och dess tjänster. Idag gick Google ner och var helt borta under en timme för många av oss. Jag nådde under tiden inte en enda av dess tjänster. Det var faktiskt lite jobbigt och jag började fundera på om det finns ett begrepp som heter Google-abstinens eller GWS (Google withdrawal syndrom)?

Jag insåg samtidigt att mitt beteende hade förändrats. Det första platsen jag gick till för att söka information var INTE någon av de stora nyhetstjänsterna. Jag kastade mig istället över Twitter och sökte på Google. Upptäcker snart att någon redan har skapat en hashtag #googlefail. En hashtag är ett sätt att märka inlägg som rör ett visst ämne. Denna hashtag blev snabbt den mest använda av alla på Twitter!

Inser på Twitter att jag inte är ensam och kan dela min frustration med en massa andra människor. Jag läser inlägg från människor över hela världen och får på sätt en massa information som inget annat medium kan komma i närheten av. Inte ens de största tjänsterna som CNN!

När allt är över så har en blogg på ZDNet lyckat beskriva vad som har hänt rent tekniskt. Det verkar som om Telias motsvarighet i USA AT&T har stoppat allt trafik från Google.

Nu när allt har lugnat ner sig och ångesten har sjunkit undan så funderar jag lite på de senaste dagars debatt om att nyheter på nätet inte längre kan vara gratis. De som framför sådana åsikter kanske borde fundera på mitt och många andras beteende under denna Google-kris. Vi var så många som inte ens funderade på slå någon av deras webbadresser! Tror de verkligen att vi skall komma tillbaka till deras tjänster som inte är så snabb och informationsrika och vi skall betala pengar för det!!???


Blogged with the Flock Browser

tisdag 5 maj 2009

Sociala tjänster

Idag så exploderar de sociala tjänsterna på nätet, Facebook passerade två hundra miljoner användare nyligen och Twitter har vuxit med över 1300% på årsbasis! PTS, Post- och telestyrelsen, släppte precis en rapport som visade att 36% av svenskarna är medlemmar i något socialt nätverk. Fantastiskt siffror!

Man kan nog säga att de sociala nätverken har fått sitt stora genomslag. Ändå tror jag att vi bara ser en början. Hur fantastiska vi än tycker Facebook eller Twitter är så är det bara en första generation. Är det någon som minns Altavista? Jo, den finns fortfarande kvar. Minns ni hur fantastiskt man tyckte den var då men hur många använder den idag? Samma utveckling tror jag kommer att ske inom de sociala medierna. Precis som när Google sopade banan med Altavista så kommer dessa nya tjänster att bli smartare.

De kommer att känna vilka kontakter som är viktiga för dig genom att titta på hela ditt kommunikationsmönster mejl, telefon, chatt osv. Sedan prioriterar tjänsten vilka du får se först och vilka som kommer längre ner på sidan. Nästa Twitter kommer att sålla den mängd av inlägg som kommer nu när antalet användare exploderar. Tjänsten kommer att plocka ut de viktigaste och mest betydelsefulla inläggen automatiskt åt dig i realtid.

Det är två sätt som jag tror dessa nya tjänster kommer att fungera. Men ni som läsare har säkert fler så hör gärna av er!