tisdag 29 december 2009

Alla företag är webbföretag!

Det finns många som sammanfattar året och lämnar sina egna synpunkter på vad som kommer att hända nästa år. Jag låter andra förutse hur nästa år skall se ut. Mina funderingar och inlägg håller förhoppningsvis längre än ett år. ;)
Detta inlägg handlar om en sådan trend.

Jag har pratat om webben för olika grupper av människor sedan mitten på 90-talet. Jag minns fortfarande när jag inför några småföretagare pratade om hur viktigt webben var för deras kommunikation då på 90-talet. Jag såg tvivlen i deras ögon och mycket riktigt fick jag snart frågan om man inte kunde klara sig utan webben. Jag svarade då att visst klarar man sig utan Internet men det blir som att klara sig utan kreditkort och bankomatkort. Vardagen blir lite krångligare.

Att inte jobba med webben eller att ha en egen närvaro sedan dess har blivit allt krångligare. Trots det finns det ett antal företag som inte har någon närvaro alls på Internet. Ett eget exempel är när jag och min fru pratade om att det hade varit roligt att någon gång få prova på att äta Kobe-biff och se om den verkligen är så god som det sägs. Jag hade ett svagt minne av att en köttaffär nere på Drottninggatan i Helsingborg hade reklam för kobe i sitt skyltfönster. Gjorde några sökningar på Google och rätt snabbt kunde jag konstatera att affären inte hade någon hemsida alls. De kanske förlorade en av många bra affärer på grund av det.

Inte nog med att det kanske förlorade en kund på att inte ha en egen hemsida. De sa även upp en möjlighet att presentera sin egen information om affären på webben för information finns! Jag fick 329 träffar på affärens namn. Mitt exempel visar alltså alla företag, organisationer, personer osv har en närvaro på webben. Det handlar inte längre om man skall finnas på webben eller inte utan om jag själv skall presentera en bild eller skall jag lämna över det till eniro.se, hitta.se, rejta.se osv osv.

Det gäller alla även oss som enskilda personer. Jag rekommenderar verkligen alla att söka på sitt eget namn s.k ego-googling för att se hur man presenteras på webben. Jag gjorde det nyligen och upptäckte uppgifter om mig själv som var inaktuella.

Den lite längre trenden är nämligen att allt som vi gör i den analoga världen lämnar en digital skugga. Det handlar nu bara om vi själv skall vara med och påverka den eller lämna över denna viktiga uppgift till andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar