fredag 25 september 2009

Ted

Jag la upp en länk nyligen på Facebook om hur TV-landskapet håller på att förändras. Henry Jenkins som har skrivit artikeln påpekar att många fler ser vad man kan kalla TV-program via webben än vad som görs via det vi brukar kalla TV. Detta faktum ställer till det för de traditionella bolagen som har sysslat med den traditionella TV:n under många årtionden.

Frågan som inte riktigt ställs i artikeln är om de traditionella bolagen kommer att finnas kvar i en värld där vi tittar på "program" via webben? De kanske försvinner och ersätts av nya bolag som distribuerar material som vi ser på andra sätt. Själv tittar jag alltmer på video-podcasts som t.ex TED. De lägger ut allt material gratis. Dessutom är många av dem i HD-format vilket inte alltid är så lätt att se i de traditionella TV-programmen. Kan man inte se TED som ett TV-bolag med ett allt starkare varumärke?

TV-bolagen kommer nog att stå inför liknande problem som många av dagstidningarna står inför idag. Det dyker upp nya mindre och mer lättrörliga konkurrenter som använder nya distributionskanaler på ett mer kostnadseffektivt sätt. De kanske har något att lära sig av varandra eller så försvinner de båda som institutioner?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar