måndag 13 juli 2009

Kommunikation inte marknadsföring

Jag satt precis och tittade på Evians nya reklamfilm som finns på Youtube. Filmen har visats över fem miljoner gånger när detta inlägg skrivs och då lades den upp den förste juli! Jag tycker det är rätt fantastiskt att så många av oss väljer frivilligt att titta på en reklamfilm. När vi annars brukar gå på toaletten eller byta kanal när det visas i andra medium.

Samtidigt visar detta och andra exempel som Dove att man kan nå sin publik på ett helt annat sätt än det som stod tills bud fram till helt nyligen. Det behöver inte ens vara ett reklambudskap rakt av. Svensk fastighetsförmedlning och Seven Eleven har gjort små program till iPhonen som har laddats ner åtskilliga gånger. Tar man Seven Elevens lilla program så visar den närmaste affär men man får även erbjudanden unika för iPhone.

Jag läst nyligen om den tyska skallertidningen Bild hade kommit på ett nytt sätt att föra en dialog med sin läsare. Jeff Jarvis träffade för ett år sedan Kai Diekmann utgivare för tidningen. Kai berättade då hur man läsarna kunde bidra med innehåll till tidningen med hjälp av MMS. De foton som tidningen använde betalade man för. Jeff frågade då varför man inte använde video och visade den billiga videokameran Flip. Nu fanns den inte utanför USA när diskussionen tog plats. Det visade sig att Kai köpte in ett antal kameror och gick till en tillverkare. Resultet blev en Bild-kamera för 69€ som har sålts över 21 000 exemplar! Finessen är att samtliga kameror har en inbyggd programvara som gör det lätt att ladda upp filmer till, just det, Bilds egna servrar.

Skall man kommunicera med sina kunder går det inte längre att köpa lite plats i media och hoppas att någon läser budskapet. Den reklam eller PR-byrå som bara föreslår det skall man lämna. Det handlar numera om att kommunicera med sina kunder via andra media. Media som är till nytta för kunderna och som de kan dela med sig till andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar